error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

چگونه در سفر بدون کبریت آتش درست کنیم

علیرضا نصیری نویسنده: علیرضا نصیری
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 8 دقیقه, 11 ثانیه
0 نظر 2329 بازدید
چگونه در سفر بدون کبریت آتش درست کنیم
چگونه در سفر بدون کبریت آتش درست کنیم

بسیاری از اوقات شده که در سفر یا پیکنیک هایی که رفتیم پیش آمده که وسایل آتش زا را فراموش کنیم و نیاز به آتش داشته باشیم خب طبیعی است که این اتفاق برای خیلی از ماها پیش آمده و باعث تلخ شدن سفر یا پیکنیک شده

اما در این مواقع چه باید کرد؟

سوالی که برای همه ما جواب آن مهم است. در این مقاله چند رروش کاربردی را توضیح می دهیم که شاید به درد خیلی ها بخوره و هر انسانی باید بداند که چطور می شود آتش روشن کرد و از آن جایی که آتش و بشر یک پیوند قدیمی دارند روشن کردن آن بدون کبریت یک مهارت ضروری و مهم به شمار می رود.

سخت ترین روش های روشن کردن آتش روش اصطکاک است.

در این روش شما با استفاده از یک چوب تخته ای و یک چوب باریک و بلند سفت نیاز دارید و با چرخاندن چوب باریک روی تخته با ایجاد اصطکاک آتش روشن می شود با این کار خاکستر داغ به وجود می آید و شما می توانید با آن آتش روشن کنید چوب های صنوبر سرو بید گردو بهترین چوب برای روشن کردن آتش است البته ناگفته نماند که چوب باید خشک باشد

 

روش مته دستی   

یکی از اولین روش های ایجاد آتش و البته سخت و قدیمی است که فقط یک چوب و موادی که زود آتش بگیرد مثل پوشال و...

پوشال ها  برگ و علف خشک را جمع کنید تخته چوب خود را به صورت 7 گود کنید و این برگ و علف های خشک را داخل آن بگذارید حالا چوب باریک را داخل شکاف قرار داده بهتر است طول آن 25 سانت و قطر 2 سانتی داشته باشد تا کارتان آسان تر شود.

حالا آن را بین دو دستتان قرار دهید و به سمت پایین روی تخته فشار دهید و آن را بچرخانید این کار را با سرعت انجام دهید تا خاکستر داغ نمایان شود و چوب شروع به سوختن کند حالا این خاکستر سرخ شده را روی علف های خشک انتقال دهید و آن را آرام باد بزنید تا بیشتر پا بگیرد

 روش شخم زدن

در این روش تخته را یک شیار بر سطح آن ایجاد می کنید که چوب خود را روی آن حرکت دهید جوب باریک را روی آن قرار دهید و آن را با سرعت حدودا بالا حرکت دهید به صورتی که اول شیار تا انتهای آن عقب و جلو برود مطابق عکس.

می توانید یه سر تخته را تا انتهای آن شیاار بزنید سپس علف و برگ خشک خود را زی آن قرار دهید تا هنگام ایجاد شدن خاکستر های سرخ از سر باز شیار آن ها را روی آن ها بریزید سپس به آرامی آن را فوت کنید تا شروع به انتشار آتش شود.

 

روش بعدی ساخت کمان است.

چوب بلند به اندازه بازو خود که انعطاف پذیر است و کمی منحنی باشد پیدا کنید یک عدد بند مثل بند کفش یا بندی مثل آن را که پاره نشود را به دوسر چوب ببندید.

روی تخته را یک شیار 7 ایجاد کنید  و زیر آن را علف و برگ خشک قرار دهید چوب باریک را روی شیار قرار داده سپس کمان را دور آن قرار داده و طناب را دور آن بپیچید یک سر چوب باریک داخل شیار است و سر دیگر چوب را یک تکه سنگ حدودا تخت قرار دهید حالا کمان را جلو عقب بکشید شما با این ترفند یک دریل مکانیکی ساخته اید پس با آن می توانید سرعت حرکت چوب را بالا ببرید و کار خود را نسبت به ترفند اول راحت تر کرده اید حالا آنقدر این کار را تکرار کنید تا خاکستر سوزان ایجاد شود و خود را نشان دهد حالا به سرعت آن را روی علف و برگ خشک بریزید و آرام آن را فوت کنید تا آتش بگیرد.

                

 

روش باطری و سیم ظرفشویی

سیم ظرفشویی با اندازه متوسط را با باطری 9 ولتی بهم بچسبانید و به صورت مالشی حرکت دهید سیم ظرفشویی در این هنگام شروع به سرخ شدن می کند آن را داخل علف و برگ ها قرار دهید و فوت کنید تا آتش شعله ور شود. البته باید گفته شود که سیم خیلی سریع سرد می شود پس سرعت عمل بالایی نیاز دارید.

روش استفاده از سنگ آتش زنه یا چخماق و فولاد است.

این یک روش قدیمی است که می تواند ایده خوبی باشد برای ایجاد آتش در طبیعت بدون کبریت اما شما می توانید به جای این که برای خود یاد آوری کنید که هنگام سفر آن را همراه داشته باشید خب کبریت یا فندک را همراه خود می برید اما با این حال آتش درست کردن با این روش را هم توضیح آن را در مقاله قرار دادیم چون ممکن است هنگام پیکنیک یا سفر کبریت شما نم بگیرد روشن نشود یا این که فندک شما خراب یا گاز آن تمام شود.

شما برای استفاده از این روش به یک سنگ چخماق و یک تکه فولاد احتیاج دارید.

با ایجاد ضربه بین این دو قطعه سنگ و فولاد جرقه تولید می شود و می توانید به راحتی آتش خود را ایجاد کنید.

اما اگر سنگ چخماق و فولاد نداشتیم باید چیکار کنیم؟

در این صورت شما می توانید از کوارتز که داخل سنگ های شنی وجود دارند و فولاد چاقو های جیبی استفاده کنید.

همچنین به کمی ذغال پارچه  به این علت که جرقه را می گیرد  و بدون آتش گرفتن شروع به سوختن می کند اما اگر ذغال پارچه نداشتید از گیاه قارچی یا گیاه توس استفاده کنید.

سنگ را با انگشت سبابه و شصت بگیرید به طوری که 5 سانت آن آزاد باشد حالا ذغال پارچه را بین انگشت و سنگ خود قرار دهید و با استفاده از تکه فولاد خود به آن ضربه بزنید با این کار جرقه ایجاد می شود و روی پارچه می افتد و شروع به روشن شدن می کند سپس آن را میان علف و برگ خشک قرار دهید و آرام آن را فوت کنید تا شعله ایجاد شود.

 

 

این روش که بی در سرتر و آسان تر است استفاده از ذره بین است.

برای روشن کردن اتش به این روش نیاز به یک عدسی دارید. عدسی باعث متمرکز کردن نور در یک نقطه و شعله ور کردن مواد خشک می شود. شیشه های لنز دوربین ها عینک ذره بین و... همه اینا برای این کار مناسب هستند.

برای این کار مواد خشک را بهمراه چوب علف و برگ و غیره یک جا جمع کنید و با استفاده از عدسی نور را روی گوشه ای از آن ها متمرکز کنید تا آتش ایجاد شود.

اما باید گفته شود که این کار در روز های بارانی و ابری و شب ها امکان ندارد.

روشن کردن آتش با عدسی را می توان بدون عدسی شیشه ای هم انجام داد ممکن است شما عدسی نداشته باشید اما می توانید از اشیاء مختلف برای ساختن عدسی یا متمرکز کردن نور استفاده کنید که چند مورد آن را در زیر آموزش داده ایم:

                                                                                                                                      

 

 

 

ساختن عدسی با استفاده از بادکنک

شما می توانید با بعضی وسایل همان کاری را انجام دهید که عدسی ذره بین انجام می دهد مثل بادکنک و آب.

با ریختن آب داخل بادکنک آن را پر کنید و در آن را محکم گره بزنید و بهتر است بادکنک شما به فرم دایره باشد.

آب داخل آن ن زیاد باشد ن کم چون اگر به اندازه مناسب نباشد پرتو و اشعه نور را منحرف می کند.

بادکن را فشار دهید تا پوست آن شفاف شود و به شکل یک بلور آبی شود نوری که از آن منتشر می شود را روی مواد علف و برگ و چوب خشک قرار دهید و با تغیر فشار دست و جهت بادکنک و فاصله نور را به متمرکز ترین حالت شکل دهید و منتظر بمانید تا شروع به سوختن کند.

ساختن عدسی با استفاده از یخ

آب تمیز و شفاف را داخل ظرفی تمیز قرار دهید و اجازه دهید تا یخ بزند توجه داشته باششید یخ کدر و کثیف به درد این کار نمی خورد آب برف های آب شده یا چشمه یا دریاچه تمیز یا آب جوشیده برای این کار مناسب است هنگامی که یخ زد نیاز است که حداقل 4 سانتی متر ضخامت داشته باشد پس از یخ زدن یخ را با دستکش یا پارچه بگیرید تا لیز نخورد سپس با استفاده از یک چاقوی تیز شروع کنید به فرم دادن آن تا به شکل یک عدسی در بیاید توجه کنید که مرکز عدسی باید ضخامت بیشتری نسبت به لبه ها داشته باشد حالا بعد از فرم دادن به همراه دستان خود شروع به جلا دادن آن کنید تا شفاف شود حالا ان را مقابل نور خورشید قرار دهید و با تنظیم آن و متمرکز کردن نور آن در یک نقطه شروع به سوزاندن کنید.

سایت تفریح یاب شما را به مطالعه مقاله های زیر دعوت می کند

اجاق هیزمی

وسایل موردنیاز کوه نوردی

خوراکی های اصیل اصفهان

منطقه گردشگری ناژوان

کویر مصر

جنگل های مه آلود ارسباران

چگونه تفریح کنیم

 

ترفندهای کاربردی در حین سفر 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
معرفی انواع گردشگری در جهان
1398/10/7
افراد برای سفر کردن دلایل ...
فرهنگ سفر با اتوبوس
1398/11/7
خلاف باور رایجی که خیلی‌ها به دلیل راحت نبودن و طو ...
تفریحات کاشان
1398/11/7
در ...
اجاق هیزمی در سفر 
1398/10/10
اجاق هیزمی یکی از ملزومات ...