error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

پیتزا اهل کجاست

علیرضا نصیری نویسنده: علیرضا نصیری
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 4 دقیقه, 18 ثانیه
0 نظر 2952 بازدید
پیتزا اهل کجاست
پیتزا اهل کجاست

پیتزا غذای ایتالیا یا ایران


پیتزا غذایی معروف با طرفداران زیاد در سایر کشور ها رایج است این غذای خوشمزه مورد پسند عام مردم است و با طعم ها شکل ها و طرز پخت های مختلفی در بازار در حال فروش است.
اما این غذای پر طرفدار از کجا آمده و پیدایش آن مربوط به کجا و چه دوره ای است؟
اکثرا می دانیم که پیتزا از ایتالیا به بقیه کشور ها راه پیدا کرده و آن را به اسم پیتزا ایتالیایی می شناسیم خب این موضوع کاملا درستی است اما یک سری از افراد ادعا می کنند که دیرینه این غذا مربوط به ایران است باید بگوییم که این هم ادعای درستی است.
در دورهه های 486 تا 521 سال قبل از میلاد مسیح سرباز های داریوش روی سپر های خود که روی اتش قرار می دادند نوعی نان می پختند و سطح نان هارا با خرما و پنیر می پوشاندند در آن دوره بود که یونانی ها این کار را یاد گرفتند و شروع به پخت آن کردند و همچنین 300 سال پیش از میلاد مسیح توسط مورخی ثبت شده که گردی پهن از خمیر که به همراه سبزی و و روغن زیتون و عسل که روی سنگ پخته می شد این موضوع نشان می دهد که یونانی ها علاقه زیادی به این نوع غذا داشتند و آن را با فرهنگ غذایی که داشتند وفق داده بودند.
همین طو یک سری افراد معتقداند که بعد از یونان پیتزا به جنوب ایتالیا رفت و گفته می شود زمانی که پیتزا به ایتالیا رفت تا مدت ها این غذا را غذای فقیران خطاب می کردند و میگویند این غذا قدمت بسیار طولانی دارد و به زمان اهالی یونانی مستقر در جنوب ایتالیا تعلق دارد.
در شهر پومپ ایتالیا در حین حفاری ها  آثاری پیدا کردند که نشان دهنده مغازه هایی شبیه به پیتزا فروشی های امروز است.
البته پیتزای امروز با قدیم خیلی فرق داشته در حدی که قدیمی ها به این صورت می پختند که نان را از آرد و ادویه می ساختند و به صورت گرد همراه روغن آن را می پختند.
دورانی وجود داشت در اروپا که گوجه را سمی می دانستند و با ان اشنایی کامل نداشتند گوجه به اروپا و ایتالیا وارد شده بود اما کشت آن تا مدت ها عقب افتاد و یکی از دلایل آن این بود که شایعه هایی در اروپا وجود داشت که می گفت گوجه فرنگی سمی است و خوردن آن باعث ایجاد بیماری ها و مرگ می شود اما این باور های غلط طی مدتی از ذهن مردم با شروع کشت و پرورش آن بیرون رفت و کم کم گوجه در بین خوراکی های اروپا جای گرفت و در صنعت آشپزی مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه در اواخر قرن هجدهم مردم فقیرنشین ناپل از آن به عنوان ماده اصلی در نان های پیتزا شکل خود استفاده کردند


و همچنین پنیر پیتزا یا موزرلا که از شیر گاومیش هندی  درست می شود هم در آن دوره شناخته شده نبود.
بعد از مدتی این نان ها مورد توجه جهانگردان قرار گرفت و باعث شد آن ها جذب مناطق فقیر نشین  ناپل شوند.
بعد از این توجهات و پیچیدن آوازه آن به نقاط مختلف حدود سال 1889 یک شف درباری به اسم رافائل اسپوزیتو پیتزای مدرن را پخت و آن را معرفی کرد. داستان درست شدن این نوع پیتزا به دست رافائل به این صورت بود که او در یکی از نانوایی های شهر ناپل کار میکرد دست به درست کردن پیتزایی مخصوص زد و آن را برای امبرتو و مارگاریتا که شاه و ملکه آن زمان بودند برد.
پیتزای درست شده که شکلی میهن پرست داشت و به شکل پرچم ایتالیا ترکیب رنگ سبز و قرمز و سفید بود مورد استقبال ملکه شد و به احترام او نام مارگاریتا را روی آن گذاشتند که همان پیتزا سبزیجات الان است.


آن روز این پیتزا استاندارد پیتزا ها شناخته شد و امروز در پیتزاهای کل جهان وجود دارد.
و تا سالهای 1380 پیتزا ها کنار خیابان ها در دکه ها فروخته می شد و اولین پیتزا فروشی در انتیکاپورت آلبا برای اولین بار در ناپل باز شد.
بعد از آن ماجرا پیتزا در بین مردم ایتالیا بسیار محبوب و به عنوان یک غذای محلی شناخته شد در این دوره زمانی پیتزا فقط به ایتالایا محدود بود و بعد از جنگ جهانی دوم مصرف آن فراگیر تر شد و بین سربازان آمریکایی در ایتالیا پرطرفدار شد به اندازه ای که گاهی پیتزا فروشی ها نمی توانستند جوابگوی سفارشات امریکایی ها باشند.
آن ها این غذای محبوب را به خانه هایشان بردند و بعد از آن که ایتالیایی ها  اقتصاد کشورشان در جنگ خراب شده بود به کشور های اروپایی رفتند و از امتیاز محبوبیت پیتزا استفاده کردند و به رواج دادن آن پرداختند.
با افزایش جمعیت در دهه 1950 به خصوص در آمریکا رستوران های زنجیره ای افتتاح شدند و به این دلیل که پیتزا آسان و سریع پخت بود و قابل حمل اسان بود پیک هایی برای تحویل سفارش مشتری به درب منزل طراحی کردند و این سرویس ویژه را به مشتریانشان به صورت مجانی ارائه دادند.


برای استفاده از مقاله ها و دانستنی های جذاب به سایت تفریح یاب مراجعه کنید.
تاریخچه پاستا غذای ایتالیا
تاریخچه همبرگر

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
پنج راه تشخیص ماهی تازه
1398/10/12
ماهی از غذاهای مفید جدول خ ...
سالادهای رژیمی
1398/11/9
آشنایی با سالاد های رژیمی ...
انواع سوپ
1398/11/7
...
غذاهای بومی کردستان
1398/11/6
بعضی از افراد به دلیل عادت های ذائقه ای خاص خود، ن ...