error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

کوه عینالی تبریز

لیلا فردوسی نویسنده: لیلا فردوسی
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 3 دقیقه, 5 ثانیه
0 نظر 2263 بازدید
کوه عینالی تبریز
کوه عینالی تبریز

تفرجگاه عینالی یا عینال -زینال، کوه و آرامگاهی بر بالای رشته ‌کوه سرخاب است که در ناحیه شمالی شهر تبریز واقع شده است. علاوه بر آرامگاه، امکانات رفاهی تفریحی مانند پارک بازی کودکان، وسایل ورزشی، آلاچیق، تله ‌کابین، رستوران و ... این مکان را به یکی از بهترین جاذبه‌ های گردشگری تبریز تبدیل کرده است.


این بقعه در زمان ایلخانان بنا شده است. اصل ابن بنا مقبره و مسجدی در قرن نهم بوده و در حمله عثمانیان تخریب شده و در زمان شاه عباس صفوی دوباره بنا شده است. بار دیگر در زلزله در سال 1193 هجری ویران شد و اواخر قرن 13 دوباره توسط امین لشگر قهرمان میرزا ترمیم شد.بنای فوق اوقافی است. این بنا به عینال، زینال یا عینالی و یا بقعه عون بن علی نیز معروف است و به روایتی این بقعه مزار دو پسر حضرت علی علیه السلام بناهای عون بن علی و زید بن علی است .نحوه ی ساخت این برج بر اساس سبک معماری آذری ها بوده و اشعاری از شاعر بزرگ ایران استاد شهریار بر روی آن نوشته شده است.

با توجه به اینکه پروژه جنگلکاری و تفرجگاهی کوهستانی این منطقه فاز بندی شده است، فاز اول این پروژه جنگلکاری دامنه های مشرف به شهر تبریز و در حدود هزار هکتار می باشد که با  ششصد هکتار جنگلکاری صورت گرفته منظره ای زیبا در این کوهستان شکل گرفته است و محل مناسبی برای گردشگری و استراحت مسافران و گردشگران بوجود آورده است.

در بالای کوه عینالی تبریز، دریاچه‌ای مصنوعی درست شده است. این دریاچه که با نام داغ گولی(دریاچه کوهستان) نامیده شده به سرعت محلی محبوب برای گردشگران شهری و برون شهری شده است .تولد دریاچه داغ گؤلی در بام کوه عینالی نقش موثری در جذب گردشگر و عنوان شدن این تفرجگاه به عنوان قطب گردشگری تبریز در سال ۲۰۱۸ شد.

این دریاچه پنجاه هزار مترمکعبی علاوه بر تأمین قسمتی از آب خام مورد نیاز قسمتهای جنگلکاری شده، با ایجاد امکانات رفاهی تفریحی اطراف آن می تواند به میزبانی هرچه بهتر از شهروندان تبریز و مهمانان شهرهای دیگر کمک کند.
برای برگزاری نمایشگاه های هنری و صنایع دستی و اجرای برنامه های متعدد فرهنگی و اجتماعی در دو طبقه به مساحت هشتصد مترمربع در مجموعه دریاچه داغ گولی احداث شده است.
 تندیس استاد شهریار نمونه‌ای دیگر از زیبایی‌های این تفرجگاه است 


این مکان برای عکاسان و کسانی که اهل سلفی گرفتن هستند، مانند یک بهشت حساب می شود و از همه مهمتر جلوه گری دریاچه مصنوعی داغ گلی است که وقتی از بالای این کوه قرار بگیرید منظره بی نظیری را برایتان رقم می زند و هم برای کسانی که قصد تفریح دارند و هم برای آن هایی که می خواهند حرفه کوه نوردی کنند می تواند گزینه مناسبی باشد
با توجه به این که این شهر کلا شهری سرد و خشک به شمار می رود در فصل های پاییز و زمستان با توجه برودت هوا و بارش برف پیشنهاد نمی شود به انجا بروید اما بهترین زمان برای بازدید از کوه عینالی در تبریز از ماه های اردیبهشت تا  اوایل مهر است 
از محبوب ترین وسایل تفریحی در این منطقه تله کابین تبریز است که در بین مسافران بسیار  پر طرفدار است. در ابتدا این تله کابین در سال هزار و سیصد و هشتاد و نه افتتاح شد و با استقبال بالایی که از آن شد قرار است در سه فاز این مجموعه تفریحی به بهره برداری برسد، تله کابین تبریز شش دکل دارد که در فاز نهایی قرار است به بیست و چهار عدد افزایش یابد. هر کابین این تله کابین ظرفیت هشت نفر را دارد و مسافتی که شما با آن طی خواهید کرد هزار و چهارصد و هشتاد متر است.

تفریح یاب خواندن مقالات زیر را بهشما توصیه می کند:

به لرستان سفر کنید!

سفر به قطب گلاب گیری ایران

سفر به جهنم سفید در اصفهان

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
آرامگاه کدام مشاهیر در شیراز است؟
1398/10/11
در این مقاله میخواهیم به ب ...
ترسناکترین نقاط ایران
1398/10/10
ترسناکترين نقاط ايران از جذابترين مناطق اين سرزمين ...
خانه مشروطه تبریز محل اجتماع مردان آزاده
1398/10/11
شهر تاریخی و زیبای تبریز ا ...
 تپه تاریخی تورنگ تپه گرگان 
1398/10/9
تپه های باستانی، محوطه های تاریخی ارزشمندی هستند ک ...
نکاتی که برای سفر به ترکیه باید بدانید
1398/10/11
کشور ترکیه یکی از کشورهای ...