error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

کاخ چهلستون اصفهان

نگار رضوانی نویسنده: نگار رضوانی
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 1 دقیقه, 52 ثانیه
0 نظر 2711 بازدید
کاخ چهلستون اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون:

 

این کاخ مجلل و مهم یکی از زیباترین کاخ های دوران صفوی است که در میان مجموعه بناهای دولت خانه صفوی به منظور پذیرایی رسمی از میهمانان و سفرای خارجی ساخته شد، باغی هم که این کاخ  بزرگ را احاطه کرده و به آغوش کشیده، به عنوان یکی از باغ های زیبا و شاخص ایرانی با درختانی کهن به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

کاخ چهلستون شامل:تالار اصلی ، ایوان آینه ، اتاق هایی در طرفین و ایوان ستون دار است. این ایوان دل باز و با صفا که سرپوشیده می باشد با پوشش چوبی در قسمت جلو بر روی 18 ستون چوبی زیبای کنده کاری شده با پایه های سنگی، استوار است.

یک ایوان دیگر که مرتفع تر هم هست با 2 ستون در پشت بنا قرار دارد.

تالار بزرگ کاخ دارای 3گنبد منقوش زراندود بسیار چشم نواز است که با رنگ های ملیح و گچبری های اسلیمی و ختایی و نقاشی هایی در وصف جنگ ها و مجالس و بزم های پر زرق و برق شاهزادگان و بزرگان صفوی تزیین شده و توسط رضا عباسی هنرمند مشهور عصر صفوی به سبک مینیاتور ایرانی ترسیم و رنگ آمیزی شده است.

 

 

به طور کلی 24 نقاشی بر دیوارهای دور تا دور تالار ایجاد شده که چشم هر بیننده ای را به تماشای تاریخ صفوی و فرهنگ حاکم در آن زمان خیره می کند.

در روبه روی نمای این کاخ یک حوض آب قرار دارد که چه زیبا و هنرمندانه  جلوه ی ایوان چهلستون را دوچندان می کند و باعث می شود کاخ  به همین نام برگزیده شود، یعنی به طریقی که ستون ها عکسشان در آب حوض پدیدار می شود تعدادشان 2 برابر میشود و چشم را خیره عظمتش می کند، عظمتی که اریک بابیسون ،جهانگرد انگلیسی را بر انگیخت که اینچنین بنویسد:"وقتی به زوایای چهلستون عمیق تر نگریدم،چهلستون بدنم به لرزه افتاد ازین هنر معماری"

 

 

 

 

 

پایه های 4ستون از 18ستون ایوان جلویی کاخ، دارای شیرهای سنگی حجاری شده است و بسیار زیبا و نمادین می باشد ، دهان شیرها سوراخی دارد که در آن زمان مانند فواره ها از دهانشان آب به درون حوضچه می ریخته و نمای کاخ چهلستون را دل انگیزتر می کرده است.

 

 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
معرفی چند مکان گردشگری در اصفهان
1398/10/2
اصفهان یکی از بزرگترین شهرهای تاریخی و باستانی ای ...
زندگی نامه قهوه
1398/7/4
در بحث پیدایش قهوه بین منط ...
احساس ترس از آب را از بین ببرید
1398/12/2
بر طرف سازی احساس ترس از آب ...