error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

کاخ هشت بهشت اصفهان کجاست؟

نگار رضوانی نویسنده: نگار رضوانی
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 1 دقیقه, 36 ثانیه
0 نظر 4110 بازدید
کاخ هشت بهشت اصفهان کجاست؟
کاخ هشت بهشت اصفهان کجاست؟

کاخ هشت بهشت

 

این کاخ زیبا در سال 1250 ه ق در زمان شاه سلیمان صفوی در میان باغ بلبل و داخل مجموعه دولت خانه صفوی در باغ پرشکوه معروف به هشت بهشت ساخته شد.

این کوشک بزرگ و مجلل ،دارای چهار ورودی بوده و به صورت 8ضلعی ساخته شده است در 2طبقه و بر روی یک کرسی با ازاره های سنگی بنا شده است.

نقوش زیبای داخل هشت بهشت با نقوش سایر بناهای صفوی متفاوت است ،زیرا در گوشه و کنار آن ، تک چهره هایی از شاهزادگان صفوی در لباس فرنگی نقاشی شده و به همین دلیل این کاخ را خاص تر کرده است ، که خالق برخی ازین آثار ،دستان هنرمند شاخص صفوی یعنی رضا عباسی است. این عمارت احتمالا مکانی برای پذیرایی از مهمانان فرنگی بوده ، در بنای این عمارت کوشک مانند سنگهای مرمری، در سرسرای آن یک طاق مقرنس با شکوه و داخل ایوان آن نقش های زیبای طلایی ، خودنمایی می کنند که جهانگردان و مورخان ایرانی را برآن داشته تا درباره شکوه و جلالش متن ها  بنویسند

 

تزیینات کاشی کاری هفت رنگ و تصاویر پرندگان هم در کناره های این کاخ به چشم می خورد، همچنین آینه کاری این کاخ نیز بر زیبایی آن افزوده است. کاخ هشت بهشت به دلیل هشت ضلعی بودنش و این که از زوایای مختلف در هر ضلعش به باغ چشم انداز داشته، به کاخ هشت بهشت معروف شد و جالب تر اینکه شاهان صفوی هم منظره ی طلوع خورشید را خوب می دیدند و هم صحنه غروبش را ، و همیشه این نور در اتاق ها و تالار اصلی کاخ وجود داشته و مناظر باغ ، با درختان متعدد از هرسو از داخل پنجره ها نمایان می شده و همچنین وجود آب، این عنصر حیات بخش که از اهمیت فوق العاده ای در معماری ایرانی برخوردار بوده، رو به روی کاخ به صورت حوض و کانالهای آبی منظم وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
اقدامات مهم هنگام غرق شدن در آب
1398/11/20
ورزش شنا از جمله ورزش هایی می باشد که برای انجام آ ...
جامپینگ چیست؟
1398/11/4
در این مطلب به معرفی ورزش جامپینگ پرداخته شده است ...
چگونه یک تور لیدر حرفه ای شویم؟
1398/10/26
برخی از افراد هستند که به شغل تورلیدری علاقه مند ه ...
طراحی داخلی کافه رستوران های مدرن
1398/4/23
برای دکوراسیون و طراحی کاف ...
شرایط لازم برای آموزش خلبانی
1398/11/30
خلبانی یکی از فعالیت ها و ...
شمس العماره کجاست؟
1398/8/15
تاریخچه و مشخصات بنای تاری ...