error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

اصول غار نوردی

زهرا مصلحی نویسنده: زهرا مصلحی
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 5 دقیقه, 57 ثانیه
0 نظر 1677 بازدید
اصول غار نوردی
اصول غار نوردی

غار نوردی امروز به یکی از فعالیت های هیجان انگیز بین جوانان رایج شده و به همین دلیل تور های غارنوردی نیز با استقبال خوبی رو به رو هستند که البته در این بین بازار تورهای غیر تخصصی و غیر استاندارد نیز داغ هستند. به همین دلیل ما مقاله ای درباره اصول و الزامات غارنوردی و تهیه و در ادامه ارائه دادیم.

غارنوردان آماتور کسانی هستند که به این فن بیشتر از جنبه ورزشی نگاه می‌کنند. امروزه تعداد این غارنوردان از غارنوردان حرفه‌ ای بیشتر است و اکثر غارهای جدید  توسط این افراد  کشف می‌شود. به‌طور کلی غارنوردی آماتور بیشتر در میان کوهنوردان رایج است. بسیاری از غارنوردان آماتور به خاطر علاقه خاصی که در طی سال‌ ها غار نوردی به این فن  پیدا می‌کنند  تبدیل به  غارنوردان حرفه‌ ای می‌شوند و در بعضی از رشته‌ های آن تجربه‌ های زیادی کسب می‌کنندچالش‌ های مربوطه به نوع  و گونه غاری که  نوردیده می‌ شود  بستگی دارد ولی معمولاً  بهره‌ گیری از میخ  و طناب و گذر از تنگراه‌ ها، دهلیزها و چالاب‌ ها را شامل می‌شودمهم‌ترین،  پرهیجان‌ترین و سخت‌ نورد ترین غار ایران غار پراو در استان کرمانشاه است. این‌ غار یکی از خطرناک‌ ترین و مخوف‌ ترین غارهای ایران است. عمق آن 5/752 ‌متر استاین غار در سال 51 توسط غارنوردان انگلیسی کشف شده و از نظر پیمایش یکی از مشکل‌ ترین و فنی‌ ترین غارهای ایران استاستان کرمانشاه بعلت دارا بودن محیطی مناسب و در برگرفتن شمار بسیار زیادی غار از جمله ژرف ترین و طولانی‌ ترین غارهای ایران  و داشتن علاقه‌ مندان بسیار از پیشرو ترین استان‌های غارنوردی ایران به‌ شمار می‌آید.

https://www.tafrihyab.com/assets/images/69d53ce3f3c4e51d17efaf2086c53f5b1579776112.jpg

 

در كشور ما حدود 1200 غار تا به حال شناسايی شده كه فقط حدود ده درصد، آن هم فقط از نظر ترسيم كروكی درباره ی آنها اقدام شده و از لحاظ باستان شناسی، جغرافيايی، جانورشناسی، آب و هوا و طبيعت و زمين شناسی مورد توجه قرار نگرفته و چه گنج های گرانبها و كم نظيری از هويت ملی ايرانيان و بشر اوليه كه در دل تاريك غارهای كشور پنهان مانده است.

https://www.tafrihyab.com/assets/images/3d03579faa4783505d88aca5856a289b1579776087.jpeg

 

  • غار مرگ

غار «سم» یکی از مخوف‌ ترین‌غارهای ایران به حساب می‌آید و غارنوردان در پیمایش آن به جمجمه‌ های انسان نیز برخورده اند.غار «سم» دومین غار عمیق پس از غار «پراو» در ایران استعمق این غار به 5/406 متر می‌ رسد و در مرز استان گلستان و سمنان واقع شده است. غار «سم» توسط غارنوردان گلستان کشف و پیمایش شده اشت.

 

  • غار نوردی حرفه ای

غار نوردان حرفه‌ ای کسانی هستند که برای اهداف خاصی بجز جنبه ورزشی آن پا به اعماق غارها می گذارند. این اهداف که جنبه علمی دارند به رشته‌هایی تقسیم می‌شود که این رشته ها عبارتند از: زمین شناسی، دیرین شناسی، باستان شناسی، انسان شناسی، آب شناسی و زیست شناسی.

https://www.tafrihyab.com/assets/images/563dc6712909c01da54958276b41e2061579776140.jpeg

 

  • وسایل اساسی برای غار نوردی

وسایلی همانند طناب های مخصوص کوهنوردی، گیره ها و لنگر، کفش، کیف، لباس غار نوردی، چراغ قوه، کلاه، خوراکی و... می باشد که ادامه به توضیح هر کدام از این وسایل مورد نیاز می پردازیم.

https://www.tafrihyab.com/assets/images/dfacd2406b17e90d5940cc44a978af371579774640.jpg

 

  • نحوه تهیه وسایل غار نوردی

گیره های مخصوص غارنوردی هم باید از بهترین نوع و جنس تهیه شوند. اگر نمی خواهید که برای غارنوردی خرج بسیار کنید یا اینکه جزو آماتورها هستید، بهتر است از لباس های دسته دوم استفاده کنید. همچنین اگر نمی دانید که چه میزان از طبیعت گردی خوشتان می آید، می توانید وسایل کرایه ای بگیرید.

  • کفش

محیط غارها به‌ دلیل کمبود نور، مرطوب هستند و مسیر پیمایش غالبا مرطوب،‌ لغزنده و گل‌آلود هستند، پس برای عبور از درون یک غار باید کفشی مناسب پوشیده باشیدقبل از ورود به غار با توجه به آبی بودن یا خشک بودن آن، باید کفش خود را انتخاب کنید. در غارهای آبی، که به شنا و غواصی نیاز دارد، کفش‌های پلاستیکی با ساق‌های بلند که برای عبور از مناطق گل‌ آلود مناسب است، توصیه می‌شود و در غارهای خشک از کفش‌های کوه پیمایی استفاده کنید.

  • کلاه ایمنی

کلاه ایمنی که برای حفاظت سر استفاده می شود، در پیمایش تمام غارها لازم و ضروری است. کلاه جایی است که چراغ قوه یا بعضی از دیگر وسایل مورد نیاز به آن متصل می شود.

 

https://www.tafrihyab.com/assets/images/572940e02194503a43f2a2257c0fcd621579774929.jpg

 

  • غذا و نوشیدنی

غذا و آب به میزان لازم همراه داشته باشید، حمل بارهای بیش از نیاز هم مساله‌ ای است که در ادامه‌ پیمایش از شما بسیار انرژی خواهد گرفت، پس حتماً به میزان لازم برای خود آب و غذا بردارید. نوشیدنی‌های گرم مانند چای و قهوه، آجیل‌ها و میان‌ وعده‌ های پرکالری در مسیر پیمایش بسیار به کار شما می‌آیند، پس از داشتن آنها غفلت نکنید.

  • کیف کمک های اولیه

یک باند، چند چسب زخم، بتادین و دیگر لوازم پزشکی برای جراحت های کوچک و زخمی درون کیفتان کمک کننده خوبی است. همچنین به دلیل سرد بودن محیط داخل غارها، حتما لباس گرم بپوشید و اگر کسی آسیب دید، سعی کنید که بدن فرد آسیب دیده را گرم نگه دارید. در راه پیمایی درون غارها، سعی کنید که کمتر بنشینید؛ چرا که اکثر زمین ها خیس بوده و همین موضوع باعث خیس شدن لباس های شما و در نتیجه کم شدن دمای بدن می شود.

  • لباس غار نوردی

لباس غارنوردی به طور کلی باید مستحکم و ضخیم و راحت باشد. از نظر ساختار باید یک تکه باشد تا در هنگام عبور و خزش در معابر تنگ بتوان به راحتی عبور کرد و نوع زیپی آ مناسب تر می باشد. لازم است سر آستین ها و دم پاها نیز توسط  کش بسته گردد تا از ورود خاک و گل به داخل بدن جلوگیری گردد.

  • جوراب و دستکش

برای شروع غارنوردی، جوراب های پشمی بپوشید. اما زمانی که می خواهید وارد آب شوید یا به مناطق حساس می رسید، جوراب خود را با جوراب های مخصوص پیمایش غار عوض کنید.

  • کمربند یا کیف کمری

با خود یک کمربند فانتزی که بتوانید چراغ قوه ها، باتری ها یا دیگر وسایل ضروریتان را از آن آویزان کنید، بردارید.

  • محافظ زانو و آرنج

برای محافظت از پا ها و مخصوصا زانوهایتان، زانو بند، محافظ آرنج و محافظ زانو بپوشید.

و در آخر باید غارهایی که قابلیت فعالیت‌ های گردشگری ندارند، شناسایی شده و از بازدید گردشگران ممانعت به‌ عمل‌ آید و در مقابل غارهای دارای ظرفیت را برای مردم و علاقه‌ مندان تجهیز کرد.

سایت تفریح یاب مطالعه مقاله های زیر را برای شما  پیشنهاد می کند.

خطرات کوه نوردی و صخره نوردی

چه غذاهایی در سفر مناسب نیستند

غارهای آبی ایران

پیشگیری از خطرات سفر در جنگل

اقدامات لازم در مار گزیدگی و عقرب گزیدگی

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
مناسب ترین غذاها در سفر
1398/10/21
می توان گفت یکی از مهم ترین مواردی که در سفر باید ...
چگونه برای اقامت در خانه معلم اقدام کنیم؟
1398/10/18
مراکز خانه معلم در سراسر کشور تنه ...
کوه های مناسب کوه نوردی در کشور
1398/11/19
کوه نوردی یکی از ورزش های سخت و سنگین می باشد که ب ...
جاهای دیدنی قشم
1398/11/9
در این مقاله امکان دیدنی جزیره قشم معرفی شده است. ...
فرهنگ سفر با اتوبوس
1398/11/7
خلاف باور رایجی که خیلی‌ها به دلیل راحت نبودن و طو ...