error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

غذا های محلی لرستان

محمد دریکوند نویسنده: محمد دریکوند
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 5 دقیقه, 14 ثانیه
0 نظر 1958 بازدید
غذا های محلی لرستان
غذا های محلی لرستان

لرستان یکی از استان های بسیار زیبای ایران است که دارای تاریخی غنی و کهنه است. چنین منطقه ی تاریخی که از فرهنگی بسیار خاص سود می برد قطعا دارای آداب و رسوم و غذاهای خاصی است. در استان لرستان غذا های محلی بسیار زیادی وجود دارد که مناسب ذائقه مردم این مرز و بوم است و البته این غذاها بسیار خوشمزه هستند که در ادامه این مطلب به معرفی آنها پرداخته خواهد شد.

  • جگر وز

این غذا که از جگر گوسفند، بز و یا گوساله تهیه می شود بسیار خوشمز بوده و حتماً در سفر به لرستان آن را میل کنید. این غذای محلی از پیچیدن لایه نازکی چربی (وز) به اطراف جگر و کباب کردن آن تهیه می شود که دارای طعم بسیار لذیذی است. این غذا تنها در استان لرستان بلکه در سایر کشور شناخته شده است و بسیار طرفدار دارد.

 

  • کوبیده بروجردی

این نوع کباب کوبیده که از ترکیب گوشت گاو و گوسفند با مقداری نمک، پیاز و فلفل تهیه می شود .البته نحوه تهیه و کباب آن دارای تکنیک خاصی است که موجب معروفیت آن شده است. یکی از بهترین و با کیفیت ترین کباب ها کوبیده کشور در استان لرستان و به خصوص شهر بروجرد تهیه و عرضه می شود. البته به یاد داشته باشید شاید دلیل خوش طعمی و خاص بودن کباب های استان لرستان، نوع تغذیه دام های این استان است چراکه در این استان به دلیل بارندگی و خوش آب و هوایی علوفه بسیار مناسبی برای دام ها وجود دارد.

  •  شامی کباب خرم آبادی

این نوع شامی کباب از نوع تهیه و طبخ چندان با شامی کباب های در سایر نقاط کشور تهیه می شود، تفاوت ندارد. اما در تهیه سس آن از ربع انار، سبزی های معطر و مغز گردو استفاده  می شود. که به دلیل رب انار مورد استفاده در این غذا مزه آن کمی ترش است.

  • دلمه برگ مو

​​​​​​​این نوع دلمه تقریباً شبیه سایر دلمه های دیگر است اما در مواد آن از باقلا، ماست و روغن حیوانی استفاده می شود.

  • خورشت قلیه ترش(قورمه)

​​​​​​​این غذا از سرخ کردن گوشت گوسفند با پیاز، نمک، فلفل، ادویه، ترشی انار و زردچوبه تهیه می شود و دارای طرفداران بسیار زیاد است. این غذا به شدت خوش طعم می باشد و حتما تهیه آن را به شما توصیه می کنیم.

 

  • دلمه سیرابی (سغدو)

​​​​​​​این غذا بسیار با ذائقه افراد طرفدار کله پاچه همو خوانی دارد. در این غذا مردم لرستان برنج، آلو بخارا، گردو را درون شکنبه قرار می دهند و سپس آن را می دوزند و با آب و ادویه می پزند. این غذا در لرستان طرفداران بسیار زیادی دارد.

  • آش روییدن دندان (دنو رو)

این نوع آش خاصی است که به هنگام رشد اولین دندان نوزاد درست می کنند. مردم لرستان این آش را همزمان با رشد اولین دندان نوزاد درست کرده و بین همسایگان و اهالی محله پخش می کنند. این آش از  نخود، لوبیا، باقلا و گندم تهیه می شود. البته در این مورد نیز اعتقادی نیز وجود دارد که مردم لرستان در گذشته معتقد بودن که اگر کسی این آش را برای نوزاد خود تهیه نکند، این نوزاد در آینده دچار مشکل دندان قروچه خواهد شد البته با گذشت زمان این نوع آش به امری معمول و جزئی از فرهنگ این مرز و بوم تبدیل شده است.

  • آش پرشکه

​​​​​​​این نوع آش عدس، آرد گندم، سبزی، نمک، کشک و ادویه تهیه می شود. این نوع آش معمولا با فلفل بسیار زیاد استفاده می شود چرا که این نوع آش در روزهای زمستان و هنگام سرماخوردگی بسیار استفاده می شود و مردم لرستان اعتقاد دارند، استفاده فلفل با این غذا به گرم کردن فرد کمک خواهد کرد.

  • ترخینه ( کشگینه)

​​​​​​​این نوع غذا  با دو نام کشگینه و ترخینه بین مردم لرستان معروف است. این غذا در استان لرستان و بخصوص در فصل زمستان بسیار طرفدار دارد. مواد اصلی آن را نوعی ماده خاص به نام کشگینه تشکیل می دهد که  ترکیبی از کشک، سبزی های کوهی و بلغور گندم است. کشگینه را چندین ساعت قبل از تهیه غذا باید در آب خیسانید. غذای آن با ترکیب کشگینه، عدس، لوبیا، نخود، سبزی، نعناع داغ، پیاز و ادویه حاصل می شود.

  • خورشت قلیه ترش

​​​​​​​این نوع غذا که با سرخ کردن گوشت گوسفند ( مرغ هم می توان استفاده کرد) با سیب زمینی، تمر هندی، پیاز، زعفران و ... حاصل می شود. این نوع غذا بسیار در استان لرستان طرفدار دارد.

  • گوله ریزه

این نوع غذا همان خوراک گوشت قلقی است اما در مواد اولیه آن مردمان لرستان از برنج خرد شده، آرد گندم و سیب زمینی استفاده می کنند. این نوع غذا به سرعت تهیه می شود و در هنگامی که نیاز به غذایی سریع دارید می تواند گزینه ای بسیار مناسب باشد.

  • خورش سیب درختی

مواد اصلی خورش سیب درختی  از گوشت گوسفندی، پیاز، نمک، آب و فلفل، سیب درختی، سرکه، شیره‌ ی خرما و یا انگور و نشاسته‌‌‌ ی ذرت  تشکیل می شود. این غذا بسیار مناسب افرادی است که دارای بیماری ها عصبی و افسردگی هستند چراکه به دلیل وجود سیب در این غذا ویتامین هایی وجود دارد که خاصیت افسردگی به این غذا می بخشند.

  • آش گوشت

​​​​​​​این نوع غذا از پختن گوشت با آب و زردچوبه و قرار دادن آن زیر برنج تهیه می شود. این غذا در لرستان به زیر برنجی نیز معروف است.

  • آش شوله ماش دورودی

​​​​​​​مواد مورد استفاده جهت طبخ این غذا عدس، برنج، آب گوشت، کشک، لوبیا چیتی، ماش، زعفران و نعناع داغ است. که توصیه می شود لوبیا ها را ​​​​​​​ 12 ساعت قبل از طبخ غذا در آب خیسانیده و هر چند ساعت یکبار آب را تعویض نمایید. همچنین بهتر است برنج و عدس را یک یا دو ساعت قبل از شروع کردن به پختن غذا در آب خیسانید. خیسانیدن مواد گفته شده به خوشمزه شدن غذا و کاهش نفخ معده کمک می کند.

امید است این مقاله شما را به خوبی با غذا های خوشمزه استان لرستان آشنا کرده باشد.

در سایت تفریح یاب روزانه در بخش مقاله می توانید شاهد مطالب آموزشی و معرفی مکان های مختلف گردشگری باشید.

همچنین تفریح یاب موضوعات زیر را به شما پیشنهاد می دهد.

تفریحات ساحلی قشم

لوازم حرفه ای شنا

راه های مقابله با خطرات بهمن

 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
سالادهای رژیمی
1398/11/9
آشنایی با سالاد های رژیمی ...
خوشمزه ترین غذاهای کره جنوبی چیست؟
1398/11/24
غذاهای جذابی در کره جنوبی ...
غذاهای فرانسوی
1398/11/20
آشنایی با غذاهای فرانسوینن ...