error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

راه های پیشگیری از بیماری در سفر

کیوان رنجبر نویسنده: کیوان رنجبر
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 4 دقیقه, 41 ثانیه
0 نظر 1014 بازدید
راه های پیشگیری از بیماری در سفر
راه های پیشگیری از بیماری در سفر

سفر و گردش همیشه حس خوبی را برای گردشگران به دنبال دارد. یکی از اتفاقات سخت در حین سفر که می تواند باعث مختل شده ادامه سفر شود بروز بیماری در سفر است. هیچ چیزی بدتر از بیمار شدن شخص طی سفر برای خود شخص و اطرافیان نیست. بعد از اینکه برای انجام سفر برنامه ریزی کرده و آماده سفر شدید در صورت بروز بیماری طی مسیر برای شما و اطرافیانتان بسیار دشوار خواهد شد. بیماری های شایع در سفر برای هر شخصی در هر نوع سفری احتمال بروز و ظهور خواهند  داشت. بیماری هایی که گاهی بسیار ساده و خفیف می باشند ولی با توجه نکردن به آنا بسیار ناخوشایند و خطرناک می شوند. وقتی سفری را آغاز می کنیم بدلیل جابجایی موقعیت جغرافیایی و برهم خوردن نظم زندگی خود و همچنین قرار گرفتن در محیط های طبیعی جدید بدن ما از خود واکنش نشان می دهد. در این میان افرادی که جزء گروه های حساس و پر خطر می باشند در معرض خطر بالاتری قرار دارند. افراد سالمند و کودکان نسبت به تغییر محل زندگی در سفر ها بیشترین واکنش را از خود نشان می دهند. بیماری های شایع در سفر را می توان با اگاهی داشتن و آشنایی با آنها به  راحتی کنترل کرد و از تقویت و پیشروی آن جلوگیری به عمل آورد. 

سرگیجه و تهوع:

از بیماری های شایع در سفر سرگیجه و حالت تهوع می باشد. سرگیجه و تهوع می تواند دلایل بسیاری داشته باشد ولی گاهی افراد به دلیل جابجایی و تکان های طی مسیر، مانند خودرو و یا هواپیما و کشتی دچار سرگیجه و در نهایت تهوع می شوند. حالتی بسیار ناخوشایند و ناراحت کننده. برای جلوگیری و یا خلاصی از این حالت بهتر است قبل سفر با هر وسیله ای از مصرف غذا با حجم بالا، غذاهای چرب و سنگین پرهیز کنید. در صورت حساس بودن به حرکت وسایل نقلیه همیشه سعی بر این داشته باشید که از صندلی جلویی که تکان و لرزش های کمتری دارند استفاده کنید. استفاده از هوای آزاد و اکسیژن کافی باعث می شود آرامش برای شما شکل گرفته و از بروز سرگیجه جلوگیری به عمل آید. از گیاهان آرامش بخش و ضد سرگیجه مانند زنجبیل قبل از سفر استفاده کنید. در نهایت از داروهای ضد تهوع و سرگیجه مانند دییمن هیدرینات می توانید استفاده کنید.

بیماری های عفونی:

بیمای های عفونی بسیار گسترده و در برخی موارد بسیار خطرناک می باشند. از جمله مواردی که باعث انتقال این بیماری در سفر می شود می توان به استفاده از آب های آلوده اشاره کرد. انواع انگل ها و میکروب های موجود در آب های آلوده در طبیعت می توانند به راحتی وارد بدن انسان شده و با دل دردهای خفیف تا بیماری های گوارشی خطرناک خود را نشان دهند. از راههای پیشگیری و دوری از این دسته بیماری ها می توان به استفاده نکردن از آب های جاری که منبع آنها مشخص نیست اشاره کرد. انگل ها در انواع غذاها بویژه غذاهای گوشتی نپخته، غذاهای بین راهی، انواع لبنیات و شیرهای غیر پاستوریزه دیده می شوند. در صورتی که به هر دلیل علائم این بیماری ها در سفر دیده شد، بهترین راه تا رسیدن به پزشک و معاینه تخصصی استفاده کردن از لبنیات بویژه لبنیات تازه و مطمئن می باشد. به دلیل خطرناک بودن بیماری های گوارشی و حتی منجر شدن آنها به اسهال های شدید باید مراقب کم شدن آب بدن در حین سفر باشیم.

گرمازدگی: 

اغلب مسافرت ها در فصول بهار و تابستان و بویژه تعطیلات تابستان انجام می شود. در برخی طبیعت گردی ها به دلیل بیرون ماندن و حرکت کردن زیر نور خورشید و در برخی موارد گرمای بیش از حد، بدن انسان تحلیل می رود. گرمازدگی حالتی است که در آن دمای بدن انسان از حد معمول بالاتر رفته و باعث اختلال در دیگر قسمت های بدن می شود که البته اگر کنترل نشود بسیار خطرناک خواهد بود. این حالت بویژه برای کودکان بسیار شایع است که به راحتی می توان آن را کنترل کرد. برای پیشگیری و رهایی از این حالت به ویژه در طبیعت گردی ها و مسافرت ها به مناطق گرمسیری عوامل بسیاری می توانند به ما کمک کنند. قرار نگرفتن طولانی مدت در زیر نورآفتاب، استفاده از سایبان  و کلاه های حصیری، نوشیدن مایعات و آب فراوان، استفاده از دانه های خوراکی همراه با آب به صورت شربت های خنک مانند خاکشیر، تخم شربتی، استفاده از هندوانه، استفاده از پیاز، استفاده از سرکه سیب، استفاده از دوغ و بسیاری از مواد خوراکی دیگر جلوی گرمازدگی را می کیرد.

حشره گزیدگی: 

گردش در مناطق طبیعی و محیط های سرسبز و کنار رودخانه ها، گاهی ما را با نیش حشرات مواجه می کند. حشرات مختلفی در گوشه گوشه جهان وجود  دارند که برخی از آنها خطرناک و حتی کشنده هستندو اغلب حشرات در مناطق طبیعی و کنار رودخانه ها پس از گزیدن بدن انسان ها لحظات سختی را برای هر فردی رقم می زنند. خارش های شدید، درد، تورم، و حتی خونریزی محل نیش خوردگی بسیار عذاب آور است. قبل از هر چیز بهترین راه برای دور ماندن از نیش حشرات استفاده از محافظ های پوستی از جمله داروها و اسپری های دوره کننده حشرات می باشد.

در هر صورت بعد ازگزدیدگی و نیش خوردگی قسمتی از بدن، اولین حالت خارش شدید محل نیش خوردگی و تورم می باشد که به سراغ شما می آید. از خارش و تحریک محل نیش خوردگی بپرهیزید. از ژل های موضعی و آرام کننده بر روی محل نیش خوردگی استفاده کنید. در صورت دسترسی از برگ ریحان بر روی محل نیش استفاده کنید. کمپرس آب سرد و یخ بر روی محل نیش خوردگی می تواد بسیار آرامش بخش باشد.

 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید: