error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

شرایط لازم برای آموزش خلبانی

فاطمه صبا نویسنده: فاطمه صبا
زمان انتشار: 1398/12/1زمان مطالعه: 5 دقیقه, 12 ثانیه
0 نظر 2140 بازدید
شرایط لازم برای آموزش خلبانی
شرایط لازم برای آموزش خلبانی

خلبانی یکی از مهیج ترین فعالیت هایی است که هر فردی می تواند طی زندگی خود تجربه کند. یکی از حساس ترین مشاغل دنیا همین خلبانی است و افرادی که متقاضی این شغل می باشند، بایستی در ابتدا شرایط خاصی را داشته باشند که بتوانند وارد مرحله آموزش شوند. طی مرحله آموزش نیز بایستی توانایی های متفاوتی را کسب کرده و استعدادهای گوناگونی را از خود بروز دهند تا موفق به دریافت مدرک خلبانی شوند. در ادامه این مقاله با همکاری تیم تفریح یاب تمامی این شرایط و ضوابط و همچنین مراحل آموزش خلبانی را برای شما همراهان همیشگی تفریح یاب شرح و بسط خواهم داد. 

در ابتدا باید بدانیم که خلبانی یکی از گرایشات هوانوردی می باشد و افرادی که علاقه مند به این شغل می باشند بایستی در این رشته به صورت آکادمیک به تحصیل بپردازند. خلبان می تواند هدایت هر نوع وسیله پروازی اعم از هلیکوپتر، هواپیمای مسافربری، هواپیمای باری، جنگنده هایی با ابعاد مختلف و حتی پاراگلایدر را هدایت کند؛ که برای هدایت هر کدام از این وسایل نیاز به مدرک خاص همان وسیله است. 

شرایط عمومی و ابتدایی برای دریافت گواهینامه خلبانی مواردی هستند که هر داوطلبی بایستی تمامی این موارد را داشته باشد؛ در غیر این صورت نمی تواند برای گذراندن مراحل تئوری و عملی اقدام کند. 

-عدم سو پیشینه کیفری و قضایی به معنای آن است که شما نباید هیچ گونه سابقه ای اعم از دزدی، حمل اسلحه، مشارکت در فعالیت های علیه نظام، قاچاق و...داشته باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای پذیرفته شدن در این شغل نخواهید داشت. 

-به اتمام رساندن دوره نظام وظیفه و یا داشتن کارت معافیت از سربازی، شرطی است که تمامی آقایان بایستی آن را داشته باشند. شروط معافیت از سربازی شامل نقص عضوهایی می شود که باعث می شوند شما به خوبی نتوانید در میدان جنگ به مبارزه بپردازید، اما موارد دیگری نیز هستند که باعث معافیت می شوند و این موارد عبارتند از سرپرستی خانواده به علت فوت یا نبود و یا ناتوانی پدر، جدایی والدین و سرپرستی مادر، تک فرزند بودن و... بایستی بدانید که اگر معافیت شما به دلیل نقص عضو می باشد بهتر است این کار را فراموش کنید زیرا نیاز به گرفتن تایید صلاحیت از لحاظ روحی و جسمی نیز دارید که نقص عضو مانع آن می شود. 

-داشتن حداقل قد 165 یکی از ضروریات این شغل است و همین موضوع باعث می شود که افرادی که قد متوسط و رو به پایینی دارند هیچ شانسی برای شرکت در این مورد نداشته باشند. 

-اعتقاد به یکی از ادیان رسمی و مورد قبول کشور یکی دیگر از الزامات است؛ ادیان رسمی کشور همان ادیان الهی هستند که دارای پیروان بسیارند و قرن ها پیش توسط دیگر پیامبران الهی آورده شده اند. 

داشتن حداقل مدرک دیپلم

-داشتن حداقل 18 سال

-قبولی و پذیرش در آزمون ورودی سازمان هواپیمایی

و مورد آخر که از همه مهمتر است، تایید صلاحیت و گرفتن گواهی سلامت جسمی و روانی می باشد.

اگر تمام موارد بالا را داشته باشید و شانس گذراندن مراحل تئوری و عملی را بدون دردسر پیدا کنید، موفق به دریافت گواهینامه خلبانی می شود. در ابتدا بایستی دوره های تئوری این رشته را بگذرانید که در این دوره دروسی همچون مباحث مربوط به وزن و برقراری تعادل، ایرودینامیک، معرفی و شناسایی ابزار آلات دقیق پروازی، قابلیت ها و کاربردهای هر یک از آپشن های هواپیما و...تدریس می شود. ساعت کلاس های تئوری به صورت مجموع 350 ساعت می شود، پس از طی موفقیت آمیز این کلاس ها به مرحله ی عملی وارد می شوید که در این مرحله بایستی 50 ساعت کلاس عملی را بگذرانید. مباحث عنوان شده در مرحله تئوری آموزش خلبانی قابل درک هستند اما ممکن است مبحث ایرودینامیک برای بسیاری از افراد ناشناخته باشد پس بهتر است همین امروز و در همین لحظه درباره آن اطلاعات مختصری را پیدا کنیم تا اینکه هر بار با شنیدن این نام علامت سوال بزرگی درباره ماهیت این مطلب در ذهنمان شکل بگیرد. 

ایرودینامیک:

یکی از کاربردی ترین مباحثی که می توانید در دوره تئوری خلبانی بگذرانید مبحث ایرودینامیک است. به زبان ساده این موضوع به بررسی چگونگی حرکت هوا و قوانین آن و همچنین تاثیر جریان های مختلف هوایی بر اجسام ساکن و متحرک در فضا می پردازد. فراموش نکنید که خلبان یا سکاندار هواپیما در واقع هدایت جسمی در فضا را بر عهده دارد پس بایستی قوانین موثر بر روی وسیله اش را نیز بشناسد. 

در ادامه به بررسی انواع گواهینامه های خلبانی می پردازیم که هر کدام برای هدایت نوع خاصی از وسایل نقلیه هوایی کاربرد دارد.

مدرک خلبان شخصی (Private Pilot License (PPL:

اگر جز افراد عشق پروازید و تنها دغدغه و هدف حال حاضر زندگی تان این است که از چند هزار متر بالای سطح زمین پرواز کنید و از بالا به همه چیز نگاه کنید، همین گواهینامه مختص شما است. با گذراندن دوره های تئوری و عملی به صورت موفقیت آمیز، نائل به دریافت گواهینامه خلبانی شخصی می شوید. با این مدرک می توانید به پروازهای تفریحی بپردازید و نهایت لذت را از پرواز با هواپیماهای کوچک ببرید، اما فراموش نکنید که پرواز شما تنها در محدوده های مشخصی قانونی است و تحت هیچ عنوانی نمی توانید با استفاده از این گواهینامه به کسب درآمد بپردازید. 

(Commercial Pilot License (CPL:

دومین مدرک معتبر در آموزش خلبانی مدرک تجاری خلبانی است. در اصل می توان گفت که این مدرک جز مهم ترین مدارک به شمار می آید زیرا با این گواهینامه می توانید در فواصل بین شهر ها و در مسیرهای مشخص شده پرواز کرده و از این طریق به کسب درآمد بپردازید. فراموش نکنید که برای دریافت این نوع گواهینامه بایستی حتما گواهینامه خلبانی شخصی را دریافت کرده باشید. 

(Air Transport Passenger License (ATPL:

می توان گفت مهم ترین مدرک در رشته خلبانی مربوط به گواهینامه خلبانی هواپیمای مسافربری است. داشتن این نوع مدرک و گواهینامه به شما اجازه فعالیت در خطوط شرکت های هوایی هواپیمایی را با هواپیمایی که دارای بار بیش از 12 هزار و پونصد پوند است و دارای 9 مسافر یا بیشتر است را می دهد. فراموش نکنید برای دریافت این گواهینامه بایستی به طور حتم گواهینامه ی خلبانی شخصی و گواهینامه خلبانی بازرگانی را داشته باشید.

بازارچه های مرزی ایران کدامند؟

مراکز خرید ارزان ایران کدامند؟

 

 

 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
نحوه چیدمان کافه فست فود
1398/4/19
برای بررسی نوعی از ارائه ...
استیک
1398/8/11
استیک یک غذای فرنگی که قسمتی از گوشت راسته گاو یا ...
سی و سه پل اصفهان
1398/7/28
سی و سه پل این پل یک بنای ...
چند ترفند برای مسافرت ارزان
1398/10/3
سفر می تواند بهانه خوبی برای فراموش کردن مشغله های ...