error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

همه چیز در مورد ویروس کرونا

کیوان رنجبر نویسنده: کیوان رنجبر
زمان انتشار: 1398/12/2زمان مطالعه: 4 دقیقه, 48 ثانیه
0 نظر 1102 بازدید
همه چیز در مورد ویروس کرونا
همه چیز در مورد ویروس کرونا

کرونا ویروس ها بنا بر گفته مراکز کنترل و پیشگیری آمریکا، خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که بیماری های تنفسی مانند سرماخوردگی را بوجود می آورند. بیشتر افراد در مراحل مختلف زندگی خود به کرونا ویروس ها مبتلا می شوند اما شدت علائم بیماری می تواند از درجات خفیف تا متوسط متغیر باشد. در پاره ای از مواقع دیده شده است که این ویروس های بیماری هایی مانند برونشیت و ذات الریه را نیز باعث می شوند.

این ویروس ها در تمام نقاط جهان بین حیوانات نیز شیوع دارند اما اینکه بتوانند بر روی انسان هم تاثیر گذار باشند فقط تعداد محدودی از این ویروس ها این قابلیت را دارند و به ندرت می توانند تکامل پیدا کرده و از حیوانات به انسان ها منتقل شوند اما این شرایط در مورد کرونا ویروس های مسبب سندروم تنفسی خاورمیانه و سندروم حاد تنفسی شدید رخ داد که هر دو مورد دارای علائم شدید و چشمگیر شناخته شده هستند.

تا کنون شمار مبتلایان به این ویروس به هزاران تن رسیده و در کشور چین بیش از دو هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده اند آمار های جهانی نیز حکایت از مرگ ده ها نفر در سطح جهان دارد که در این میان شماری از قربانبان در کشور ایران جان خود را از دست داده اند. نخستین مورد این ویروس در شهر ووهان چین گزارش شد اما بعد از آن در کشورهای دیگر جهان از جمله تایلند، ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، تایوان، سنگاپور، آمریکا و ایران نیز این ویروس مشاهده و گزارش شد.

زمانی که علائم ابتلا به این ویروس در افرادی از شهر ووهان دیده شد که از بازار محلی غذاهای دریایی و حیوانات این شهر دیدن کرده بودند این احتمال مطرح شد که این ویروس از یک حیوان به انسان منتقل شده است بر اساس برسی های تکمیلی و برسی توالی ژن ها کرونا ویروس در افراد مبتلا و مقایسه این توالی با توالی های ژنتیکی بیش از 200 گونه کرونا ویروس که حیوانات مختلف در جهان را آلوده می کند نشان داده شد که این ویروس انسانی به احتمال بالا از مارها سرچشمه می گیرد هرچند که احتمال انتقال آن از خفاش نیز مطرح شده بود چرا که تهیه غذا و سوپ از خفاش و مصرف آن در کشور چین رواج دارد و احتمال اینکه از این حیوان انتقال صورت گرفته باشد نیز وجود دارد. برای ارائه نتایج دقیق و قطعی انجام برسی ها و آزمایشات بیشتر لازم است. برخی از کارشناسان از منتقدان این مطالعه هستند و عنوان می کنند که هنوز مشخص نیست که کرونا ویروس می تواند مارها یا خفاش ها را آلوده کند یا خیر؟

اما اگر این روند درست باشد و کرونا ویروس از حیوانات به انسان منتقل شده باشد چه روندی را برای این انتقال طی کرده است؟

طبق برسی ها مشخص شده است که در نتیجه بروز تغییر در یکی از پروتئین های ویروس این اجازه را ویروس پیدا می کند که گیرنده هایی را روی سلول های خاصی از بدن میزبان شناسایی و به آنها متصل شود بروز این تغییر در این پروتئین ویژه در انتقال ویروس به انسان کمک کرده است و قابلیت انتقال و آلوده کردن انسان را برایش محقق ساخته است.

باید به این نکته توجه داشت که در ابتدا حالت اصلی انتقال بیماری را از حیوان به انسان می دانستند اما بعد از مدت زمان کوتاهی مشخص شد که انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر هم صورت می پذیرد که در این میان راههای انتقال متعددی وجود دارد از جمله: انتقال از طریق هوا یعنی هوایی که درآن ذرات حاوی ویروس ناشی از سرفه یا عطسه وجود داشته باشند. از طریق تماس نزدیک مانند دست دادن یا روبوسی کردن. تماس با شی یا سطحی آلوده به ویروس و بعد از آن لمس دهان، بینی یا چشم ها قبل از اینکه دست های آلوده شسته شوند و در موارد نادر تماس با مدفوع آلوده به ویروس می تواند موجبات ابتلا فردی را فراهم آورد.

اما در مورد همه گیری ویروس چه شرایطی لازم است؟ از شرایط اصلی برای همه گیری این بیماری این است که در گام اول ویروس انسان ها را بطور موثر آلوده کند در گام بعدی در بدن انسان ها تکثیر پیدا کند و در قدم آخر به راحتی در بین انسان ها پخش شده و گسترش پیدا کند. 

در مواردی بیماری کرونا با بیماری هایی مانند مرس و سارس مقایسه می شود این دو بیماری هم به واسطه بروز علائم شدید در فرد مبتلا شناخته می شوند اما این ویروس در برخی بیمارن منجر به بروز علائمی بسیار شدید و منتهی به مرگ آنها می شود اما در برخی دیگر تنها یک بیماری خفیف را ایجاد می کند که بهبود پیدا می کند. اما هر سه نوع کرونا ویروس می توانند از طریق تماس نزدیک بین انسان ها منتقل شوند.

مرس به واسطه تماس با شتر های آلوده یا مصرف شیر و گوشت آنها  به انسان منتقل شده بود و بیشتر موارد این بیماری در شبه جزیره عربستان گزارش شدند. نخستسن مورد سارس هم در سال 2002 در چین گزارش شد و درآن زمان هم فرض بر این بود که از خفاش های آلوده به انسان منتقل شده است. کرونا ویروس جدید احتمالا از تماس یا خوردن یک حیوان آلوده در ووهان چین به انسان منتقل شده است که مار و خفاش دو گزینه اصلی در این زمینه محسوب می شوند. اگرچه اغلب افرادی که به واسطه ابتلا به این ویروس جان خود را از دست  داده اند بیشتر از 60 سال سن داشته و یا به بیماری های زمینه ای دیگری ابتلا داشته اند اما اخیرا فوت مواردی جوان و سالم در ووهان و سایر نقاط جهان نگرانی ها در مورد خطرناک بودن ویروس جدید کرونا را به شدت افزایش داده است.

بازارچه هایی مرزی ایران کدامند

مراکز خرید ارزان ایران کدامند

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
کاخ هشت بهشت اصفهان کجاست؟
1398/5/6
این کاخ زیبا در سال 1250 ه ...
ساعت تحویل سال 1399هجری شمسی
1398/11/28
همانطور که می دانیم هر سال ...
خانه موزه مقدم، حسن آباد
1398/8/6
موزه مقدم محل زندگی خاندان ...
انواع دستگاه قهوه ساز
1398/4/24
ماشین الات اسپرسو ساز صنعتی که خود شامل3 دسته هست ...
ون لایف و کسب درامد در سفر
1398/8/15
چگونگی کسب درامد و کار از راه دور فریلنسینگ ...