error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

علائم کرونا ویروس

کیوان رنجبر نویسنده: کیوان رنجبر
زمان انتشار: 1398/12/5زمان مطالعه: 5 دقیقه, 22 ثانیه
0 نظر 985 بازدید
علائم کرونا ویروس
علائم کرونا ویروس

ویروس های خانواده کرونا قبل از این شیوع نیز قربانیان زیادی گرفته بودند اما در حال حاضر با نوع جدید و جهش یافته این ویروس مواجه هستیم. در ابتدا احتمال انتقال بیماری از انسان به انسان در هاله ای از ابهام قرار داشت اما این موضوع اکنون تائید شده است.

اما این ویروس از کجا منشاء گرفته و چطور شیوع پیدا کرده است؟ دو مضنون اصلی برای انتشار این ویروس سوپ ها و خوراکی هایی هستند که از مار و یا خفاش در تهیه آنها استفاده شده است هرچند ممکن است از نظر ما چندش آور به نظر برسد اما از غذاهای محبوب و پرطرفدار چینی محسوب می شوند. در این میان مارهای کبرای چینی و کریت دو گزینه احتمالی برای انتقال این ویروس به حساب می آیند. در خانواده ویروس های کرونا خطرناک ترین موارد به بیماری سارس و مرس منجر شده اند. در حقیقت اولین افرادی که به این بیماری ها مبتلا شدند ویروس را از حیوانات دریافت کرده اند وقتی ویروس وارد بدن یک حیوان می شود یکسری جهش ژنتیکی انجام می دهد و در ادامه این قدرت را پیدا می کند که انسان را نیز بیمار کند. نسل های جدید ویروس به اندازه ای جهش پیدا کرده اند که این قابلیت را دارند که از انسان به انسان نیز انتقال پیدا کنند. 

اولین افراد مبتلا شده به این ویروس مشتریان و کارکنان یک بازار ماهی فروشی در شهر ووهان چین بودند که در این بازار گوشت موجودات مختلفی از جمله مرغ، گوسفند، خوک، شتر، الاغ، روباه، گورکن، جوجه تیغی، موش بمبو و انواع خزندگان به فروش می رسد. ارزیابی های ژنتیکی نشان داد که نوع جدید ویروس کرونا شبیه به ویروس مرس و سارس از خفاش ها آمده و قبل از آلوده کردن انسان ها در بدن خفاش با جهش مواجه شده است. برسی های دقیق تر احتمال ریشه گرفتن این ویروس از مارها را نیز مطرح کرد. اما در مورد ووهان استفاده از سوپ خفاش به عنوان عامل اصلی بیماری افراد این ناحیه شناخته می شود. در حیات وحش خفاش ها توسط مارها شکار می شوند در نتیجه این ویروس از خفاش به مارها منتقل شده است. اما سوال اصلی که در اینجا برای محققان مطرح می شود این است که چگونه ویروس توانایی سازگاری با میزبان های خون سرد و خون گرم را در خود ایجاد کرده است.

ویروس های عضو خانواده کرونا دارای انواع متفاوتی هستند و باعث بوجود آمدن بیماری های مختلفی میشوند تا امروز شش نوع از این ویروس ها شناخته شده اند و ویروس کرونای جدید در ووهان چین هفتمین مورد این ویروس محسوب می شود. علائم ابتلا به این ویروس عبارتند از تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد. ممکن است قبل از بروز نشانه های اصلی بیمار برای چند روز سرفه های بدون دلیل داشته باشد و در موارد حاد مشکلات گوارشی نیز به وجود می آیند و اسهال به سراغ فرد می آید. در گزارشات ثبت شده از بیماران مبتلا به این ویروس اختلالات انعقادی و نارسایی کلیوی نیز گزارش شده است. همانطور که مشخص است علائم این بیماری شباهت زیادی به سرماخوردگی دارند به همین دلیل در ابتدا فرد قادر به شناسایی نوع بیماری خود نیست. به وسیله نمونه برداری از مخاط بینی و گلو نمونه برداری از خون یا دیگر انواع آزمایشات ریشه بیماری مشخص می شود. در حالت خوشبینانه این انتظار وجود دارد که علائم بعد از چند روز از بین بروند اما اگر ویروس کرونا به دستگاه تنفسی تحتانی یعنی نای و ریه ها سرایت کند بخصوص در افراد دارای سن بالا باعث ایجاد بیماری های قلبی می شود و در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف به ذات الریه منجر خواهد شد.

درست به مانند زمانی که دچار سرماخوردگی می شوید باید در صورت ابتلا به صورت مطلق استراحت کنید و مایعات زیادی را به مصرف برسانید. برای رفع خشکی گلو بطور مداوم آب بنوشید. حتی بخور آب جوش نیز تاثیرات مثبت زیادی دارد. با توجه به نزدیک بودن علائم ویروس کرونای جدید به سرماخوردگی و از طرفی نبود راه درمان قطعی برای درمان آن استراحت مطلق و نوشیدن آب فراوان را باید دو کلید اصلی برای مقابله با کرونا اعلام کرد. 

شما در درجه نخست باید به فکر پیشگیری باشید چون درمان قطعی تا این لحظه برای این بیماری ارائه نشده است. مجددا همان اعمالی که برای جلوگیری از دچار شدن به سرماخوردگی دنبال می کنید این مرتبه نیز انجام دهید. دستان خود را بطور مرتب با آب و صابون بشوئید. لزوم انجام این کار قبل از صرف غذا 100 درصد خواهد بود هرگز انگشتان دست را به چشم ها، بینی و دهان خود نمالید از افراد با نشانه های بیماری سرماخوردگی دوری کنید.

ماسک های عادی یکبار مصرف هستند یعنی بعد از برداشته شدن از روی صورت باید آنها را دور انداخت و از ماسک جدید استفاده کرد. 

بر اساس ارزیابی های انجام شده چند هفته اخیر مشخص شده که تا کنون هیچ کودکی تا سن 8 سال به این بیماری مبتلا نشده است . کم سن ترین فرد مبتلا به کرونا 14 سال سن داشته است. دانشمندان بر این عقیده هستند که در صورتی که از قبل بیماری حادی نداشته اید مبتلا شدن به این ویروس خطر مرگ را به دنبال نخواهد داشت. تعداد زیادی از کشته شدگان تا امروز افراد سالخورده با سابقه بیماری های قلبی- عروقی یا تنفسی بوده اند.

وزرات بهداشت روسیه راهنمای تازه ای را برای مردم کشورش ایجاد کرده است تا آنها را برای پیشگیری، تشخیص و درمان ویروس کرونا راهنمایی کند. در این فهرست که با تازگی در اختیار کارکنان پزشکی و بخش بهداشت این کشور قرار گرفته است استفاده از سه دارو توصیه می شود که این داروها عبارتند از ریباویرین، ریتوناویر، اینترفروبتا-1بی. در نظر داشته باشید که پزشکان در باره مصرف این داروها مخصوصا ریباویرین هشدار داده اند بطور که حتما به دقت و تحت نظر پزشک مصرف آن صورت بگیرد. داشتن عوارض جانبی شدید دلیل تاکید بر احتیاط در مصرف آن محسوب می شود. گفتنی است این دارو قبل از این در کشورهایی مانند چین و سنگاپور برای درمان سارس مورد استفاده قرار گرفته بود. اما ریتوناویر شدت تصلب عروق و سایر اندام های بدن انسان را پائین می آورد و دوره های تصلب را کاهش می دهد. عمده کاربرد آن در درمان عفونت های ویروس ایدز است. به همین دلیل نیز پیش از این شنیده بودیم که برای درمان برخی از افراد مبتلا به ویروس کرونا از داروهای مقابله با ایدز استفاده شده است. و در نهایت داروی اینترفرون بتا-1 بی عمده مصرف آن برای درمان بیماری ام اس می باشد.

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
گونه های مختلف قهوه و نحوه کشت
1398/4/26
ربوستا و عربیکا دو گونه اصلی قهوه هستند و گونه دیگ ...
انواع دستگاه قهوه ساز
1398/4/24
ماشین الات اسپرسو ساز صنعتی که خود شامل3 دسته هست ...
طراحی کافی شاپ به سبک مینیمالیسم
1398/4/24
مینیمالیسم یک نوع طراحی بسیار ساده با فرمهای خاص ش ...
تاثیر تغذیه قبل از ورزش
1398/10/7
در این‌جا با دو نمونه از ا ...
مسجد کبود، نگین فیروزه ای اسلام
1398/10/8
مسجد کبود یکی از بناهای تا ...
سورتمه تهران
1398/8/15
معرفی و مشخصات سورتمه تهران واقع در شمیرانات گلابد ...