error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

مناطق دیدنی شیراز

ناهید لطفی نویسنده: ناهید لطفی
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 5 دقیقه, 47 ثانیه
0 نظر 1602 بازدید
مناطق دیدنی شیراز
مناطق دیدنی شیراز

 

 

یکی از  مناطق توریستی که خیلی از ایرانیان به دلیل زیبایی آن تمایل دارند به آن سفر کنند شیراز است، شهری که به شهر عشاق و شعرا معروف است و به لحاظ فرهنگ و تمدن، آب و هوا و جاذبه های طبیعی سر آمد شهرهای ایران است. مردم بسیار مهمان‌نواز، مهربان، جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی، غذاهای لذیذ محلی و صد البته فالوده شیرازی همه و همه باعث می شود مردم انگیزه بسیاری برای سفر به این شهر داشته باشند، شما تاریخ را در آرامگاه ها ادب و شعر، باغ هایی با معماری های خاص ایرانی، بناهای مذهبی که نشان خداپرستی و عشق به خالق و موزه هایی پر از گنجینه های نیاکانمان را در شیراز می بینید.

در این گزارش قصد داریم به جاهای دیدنی شیراز بپردازیم که دیدار از گوشه گوشه این شهر تاریخی و مهد شعر ایران، باعث می شود آرامش به سراسر وجودمان تزریق شود.

حافظیه، آرامگاه لسان الغیب

حافظیه جایی در شیراز هست که وقتی به آن‌ سفر می‌کنید، نمی‌توانید از آن دل بکنید. آن‌جا آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی، حافظ شیرازی، است. اگر مسافر شیرازید، حتما شب‌ به «حافظیه» بروید. حافظیه در شب حال‌ و‌هوای دیگری دارد؛ فال حافظ، چایخانه‌ سنتی و فضای آرام باغ، همه از دیدنی‌های حافظیه است. نورپردازی زیبای این بنا به ایجاد فضایی فرح‌بخش و آرام کمک می‌کند و شما را به جاهای خوبی می‌برد.

 

آرامگاه سعدی شیرازی

مشرف الدین مصلح بن عبدالله شیرازی شاعر و نویسندهٔ بزرگ قرن هفتم هجری قمری است. تخلص او "سعدی" است سعدی، شاعر پارسی‌گوی در سال ۶۰۶ هجری قمری در شیراز متولد شد. بدون شک سعدی تاثیر عمیقی بر روی زبان فارسی گذاشت و لقب سلطان ملک سخن به‌ درستی به این هنرمند داده شده است.

 

تخت جمشید

بیش از ۲۵۰۰ سال پیش پرسپولیس یا تخت‌ِ جمشید، پایتخت باستانی و باشکوه سلسله‌ی هخامنشیان بود. با اینکه این شهر تاریخی هجوم اسکندر را پشت‌سر گذاشته است، اما باز هم بقایای آن نشانی از دستاوردهای معماری و سیاسی ایران باستان دارد. این میراث جهانی یونسکو در حدود ۷۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز واقع شده است.

 

نقش رستم

 نقش رستم شامل ۴ مقبره‌ی بزرگ روی صخره است که آرامگاه ابدی ۴ شاه هخامنشی است.

 

پاسارگاد

 دشت پاسارگاد که قدمت آن به دوران پارینه سنگی باز می‌گردد، در ۱۳۰ کیلومتری شمال شهر شیراز واقع شده است. شهر باستانی پاسارگاد، نخستین پایتخت شاهنشاهی هخامنشی بوده است. محوطه‌ی اصلی که حدود ۱۶۰ هکتار وسعت دارد و توسط منطقه‌ی طبیعی بزرگی احاطه شده است.

 

شاهچراغ

شاهچراغ، آرامگاه حضرت میرسید احمد فرزند امام موسی کاظم (ع) معروف به سید السادات است که نظر هر گردشگری را که از تور شیراز استفاده می‌کند را به سوی خود جلب می‌کند. احمد بن موسی (ع) می‌خواست برای همراهی برادرش امام رضا (ع) به خراسان سفر کند اما در راه به وسیله ماموران مامون، خلیفه وقت در شیراز به شهادت رسید. بنای حرم مطهر شاهچراغ مربوط به دوره اتابکان یعنی سده ششم هجری قمری است و کاشی‌های گنبد و بارگاهش بی‌نظیر و مثال‌زدنی است.

 

آرامگاه خواجوی کرمانی

کمال الدین ابوالعطاء محمود بن علی بن محمود، معروف به خواجوی کرمانی از مشاهیر شعرا و عرفای قرن هفتم هجری است. وی در سال ۶۸۹ هجری قمری در کرمان متولد شد و در همانجا به تحصیل علوم و فنون متداول مشغول شد. سپس به سیر و سیاحت پرداخت، به زیارت کعبه رفت و بعدها نیز مدتی درتبریز و شیراز به سر برد. وی به غیر از دیوان قصاید و غزلیات، خمسهٔ نظامی گنجوی را نیز جواب داده است. او در سال ۷۵۳ هجری قمری در شهر شیراز دار فانی را وداع گفت و در بالای تنگ الله اکبر شیراز به خاک سپرده شد.

 

باغ ارم

صحبت از باغ ارم شیراز که به میان می‌آید، بوی بهارنارنج به مشام می‌رسد و حال خوش باغ ایرانی حس می شود. یکی از خاطره‌های سفر به شیراز همین گشت‌ و‌گذار در باغ‌هاست عمارت وسط، هسته مرکزی این باغ محسوب می‌شود. این ساختمان در زمان قاجاریه و با تقلید از سبک معماری زندیه ساخته شده‌ است. این عمارت از نظر معماری، نقاشی، کاشی کاری و گچ بری از شاهکارهای معماری زمان قاجار است. این عمارت، از سه طبقه، با تزئینات فراوان تشکیل شده‌ است. اتاق‌های طبقه زیرین که تقریباً زیرزمین هستند، محلی است برای استراحت در روزهای گرم تابستان. تزئینات این اتاق‌ها، کاشی‌کاری‌های رنگین است. دو طبقه بالایی دارای ستون‌هایی است که از تخت جمشید الهام گرفته شده‌اند.

 

باغ عفیف آباد

 باغی قاجاری و متعلق به دوران ناصرالدین شاه که ساختمانی مجلل و دو طبقه در میان خود دارد و با همت ارتش، موزه نظامی نیز در آن برپا شده است. این باغ یکی از کهن‌ترین باغ‌های شیراز است، از همین رو سادگی دیرینهٔ خود نگهداشته‌است. سردر باغ دارای چهار ستون گچی ساده است و سرستون‌های آن‌ها با الگو گرفتن از سرستون‌های تخت جمشید طراحی شده‌است. در پیشانی سردر نگاره دو شیر دیده می‌شود به گونه‌ای که گویی در را در میان پنجه‌های خود گرفته‌اند. پس از گذر از در، دالانی که آن را به فضای اصلی باغ پیوند می‌دهد. در سوی دیگر در و بر پیشانی دهلیز آیین تاج‌گذاری یکی از پادشاهان ساسانی به چشم می‌خورد.

 

باغ نارنجستان قوام

خاندان قوام الملک صاحبان اصلی این نارنجستان بوده اند که هنوز هم به اسم قوام شناخته می شود. در زمان قاجاریه این باغ محل حل اختلاف رعیت ها و برگزاری نشست های بزرگان و شاهزاده ها بوده است. حکومت فارس به مدت چند قرن در دست خاندان قوام الملک بوده و عمارت اصلی اینجا بسیار زیباست حیاط بزرگ آن پر از  درخت نارنج است که لطافت خاصی به فضا می دهد. روی سنگهای قرینه پایین دیوار عمارت می شود شکل های شیر ، سربازان هخامنشی و مبارزه با موجودات افسانه ای رو دید.

 

ارگ کریم خان زند

این ارگ، چنان که از نامش مشخص می‌شود، در دوره‌ی کریم خان زند ساخته شده است؛ پادشاهی که خود را نه شاه، بلکه وکیل مردم می‌دانست و در شهر شیراز، یعنی پایتخت حکومتش، آبادانی های بسیاری انجام داد. از ارگ کریم خان در زمان سلطنت پهلوی به‌ عنوان زندان استفاده شد و این موضوع باعث شد ارگ آسیب‌هایی ببیند.

 

سایت تفریح یاب مرور مقالات زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

لوازم اسکی روی برف

غذاهای بومی کردستان

کمپینگ های اصفهان

کمپینگ های کویری

سفرهای گیاه شناسی

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
منطقه گردشگری ناژوان اصفهان
1398/10/8
منطقه جنگلی ناژوان از معدود باغ ‌های اصفهان است که ...
 تپه تاریخی تورنگ تپه گرگان 
1398/10/9
تپه های باستانی، محوطه های تاریخی ارزشمندی هستند ک ...
دره های ایران جذاب ترین جاذبه های این سرزمین
1398/10/10
دره های ایران یکی از زیبا ترین مناظر طبیعی این سرز ...
خانه مشروطیت کجاست؟
1398/10/9
از مکانهای تاریخی ایران می ...
قدیمی ترین شهرهای دنیا را بشناسید + تصاویر
1398/10/2
شاید تاکنون به این موضوع ت ...