error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

فرهنگ مسافرت با هواپیما

ناهید لطفی نویسنده: ناهید لطفی
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 6 دقیقه, 29 ثانیه
0 نظر 634 بازدید
فرهنگ مسافرت با هواپیما
فرهنگ مسافرت با هواپیما

فرهنگ هواپیما سواری
سفرهای هوایی و پرواز با هواپیما امکان مسافرت به مناطق دوردست را برای همه افراد به وجود آورده است. راحتی و آسایش بیشتر، امنیت در سفر، کوتاه شدن زمان سفر و … باعث شده است تا همه روزه افراد بیشتری برای سفر از هواپیما استفاده کنند. در حال حاضر، هواپیما یکی از اولین انتخاب های افراد برای رسیدن به نقاط دوردست است و تقریبا اولین کاری که برای برنامه ریزی سفر با هواپیما انجام می دهیم چک کردن قیمت بلیط هواپیما و در نهایت رزرو بلیط است. اما سفر هوایی هم مثل هر سفر دیگری فرهنگ و آداب خاص خود را دارد  که لازم است تمام مسافران برای رعایت حقوق دیگر مسافران این قوانین را رعایت کنند. در این مقاله قصد داریم برخی از مهم ترین موارد در فرهنگ هواپیما سواری را معرفی کنیم. 

در مورد حمل بمب و اسلحه با دیگران مزاح نکنید
 داخل هواپیما به هیچ وجه جای شوخی با مسائلی همچون بمب و اسلحه نیست. هیچ وقت صرفا برای شوخی به کناردستی خود و یا مهمانداران نگویید که یک بمب در کیفتان دارید. زیرا که مهمانداران و کارکنان هواپیما وظیفه دارند که نسبت به هر چیز مشکوکی سریعا وارد عمل شوند تا امنیت پرواز را تضمین کند. بنابراین حرف شما هرچقدر هم از نظر شما بامزه باشد، از نظر آن ها جدی است و نیازمند رسیدگی خواهد بود. این حرف اصلا شوخی نیست و می تواند عواقب بدی برای شما داشته باشد و باعث تلف شدن وقت بقیه مسافران می شود.
به آموزش ها و نکاتی که مهمانداران ذکر می کنند توجه کنید
اگر تا به امروز با هواپیما سفر کرده باشید حتما می دانید که قبل از آن که هواپیما از زمین بلند شود مهمانداران هواپیما آموزش های مختلفی را در مورد سفر و نکات امنیتی به مسافران می دهند. موقعیت درب های خروج اضطراری، نحوه استفاده از ماسک اکسیژن، کمربند ایمنی و … توسط مهمانداران به مسافران آموزش داده می شود. متاسفانه بیشتر مسافران به این آموزش ها توجه نمی کنند و آن را جدی نمی گیرند. اما باید بدانید که در صورت بروز هرگونه سانحه و اتفاقی همین آموزش های به ظاهر کم اهمیت می تواند جان مسافران را نجات بدهد. بنابراین برای رعایت فرهنگ هواپیما سواری و امنیت بیشتر در سفر هنگام ارائه این آموزش ها سکوت کرده و کاملا به مهمانداران توجه کنید.
هنگام غذا خوردن صندلی تان را به عقب نبرید
صندلی های تاشو یکی از امکانات هواپیماست و با عقب بردن آن  می توانید راحت تر دراز کشید و استراحت کرد. اما به این مسئله دقت داشته باشید که در پروازهای اکونومی فاصله بین صندلی ها کم است و به همین دلیل عقب بردن صندلی شما باعث کمتر شدن فضای جلوی پای مسافر عقبی می شود. پس اول از همه اگر می خواهید صندلی خود را به عقب ببرید حتما اول صندلی پشت سر خود را نگاه کنید و در صورت لزوم با مسافر پشت سر خود هماهنگ کنید. در غیر اینصورت ممکن است مسافر در وضعیتی نامناسب و سخت قرار بگیرد و عقب بردن ناگهان صندلی باعث ضربه به او بشود. یکی از مهم ترین نکات فرهنگ هواپیما سواری توجه و احترام به حقوق دیگران است. اگر موقع خواب صندلی خود را به عقب برده اید حتما حواستان باشد که موقع غذا خوردن آن را به جای اولیه خود  برگردانید. زیرا که درغیر اینصورت مسافر پشت سر شما نمی تواند غذایش را راحت بخورد و یا از میز غذا خوری صندلی استفاده کند.


غذاهای بودار نخورید
در مسافرت با هواپیما قرار است که چند صد مسافر مدت زمانی را در یک فضای بسته در ارتفاع بالا با هم سپری کنند. درست است که هواپیماها مجهز به سیستم تهویه قدرتمندی هستند اما آداب هواپیما سواری ایجاب می کند که شما هم تا حد امکان رعایت حقوق بقیه را بکنید. لطفا تا چند ساعت قبل از پرواز از خوردن غذاهای با بوی تند و زننده خودداری کنید. با اینکه ممکن است این نوع غذاها را خیلی دوست داشته باشید اما به فکر مسافران نگون بخت هواپیما هم باشید که مجبورند چند ساعتی بوی نامطبوع را تحمل کنند. 
کفشتان را در هواپیما در نیاورید
همه افراد دوست دارند که در راحت ترین شکل ممکن استراحت کنند. یکی از کارهایی که متاسفانه برخی از مسافران انجام می دهند این است که هنگام سفر کفش خود را بیرون می آورند، فراموش نکنید که تنها شما در آن هواپیما نیستید و حداقل ۶۰-۷۰ نفر و حداکثر ۴۰۰-۵۰۰ نفر دیگر هم در همان هواپیما همسفر شما هستند و با این کار آن ها مجبور می شوند که بوی نامطبوعی را از جانب شما تحمل کنند علاوه بر این بیرون آوردن کفش در طول سفر از نظر امنیتی نیزکار صحیحی نیست چرا که در صورت بروز هر گونه حادثه ای لازم است که مسافران در کمترین زمان از هواپیما خارج شوند و تا شما بخواهید کفش خود را پیدا کنید  زمان زیادی تلف شده است. 


با صدای بلند صحبت نکنید
اگر با دوستان و یا خانواده خود سفر می کنید و چندین ردیف از صندلی ها به شما اختصاص پیدا کرده لطفا رعایت حال بقیه مسافران را بکنید. درست است که دوست دارید در طول سفر با آن ها صحبت کنید، اما بقیه مسافران شاید بخواهند استراحت کنند و نیاز به سکوت داشته باشند. اگر گرم صحبت هستید لطفا حواستان به بلندی صدایتان باشد. 
حریم کنار دستی خود را رعایت کنید
   بلیط هواپیمای اکونومی یا ارزان یکی از پرفروش ترین بلیط هواپیماست. در این قسمت از هواپیما برای آن که مسافران بیشتری جا بگیرند فاصله بین صندلی ها حداقل ممکن است. با این حال، طبق فرهنگ هواپیما سواری شما به عنوان مسافر وظیفه دارید که حریم کنار دستی خود را رعایت کنید. وقتی روی صندلی می نشینید پاهایتان را خیلی دراز نکنید یا دست هایتان را روی دسته صندلی کنار دستی قرار ندهید. در وضعیت مناسبی بخواید تا در هنگام خواب سرتان روی شانه کناردستی نیفتد.


به مهمانداران هواپیما احترام بگذارید
در هر پرواز بسته به تعداد مسافران چندین مهماندار وظیفه سرویس دهی و برطرف کردن نیاز شما در پرواز را به عهده دارند تا شما سفری راحت و بی دردسرداشته باشید. اما به هیچ وجه رفتار مودبانه را فراموش نکنید و با کمال احترام و ادب با مهمانداران صحبت کنید. اگر چیزی نیاز دارید حتما از کلمه لطفا استفاده کنید و به هیچ وجه با لحن دستوری و بی ادبانه با آن ها صحبت نکنید. اگر هم آن ها کمکی به شما کردند یا چیزی به شما دادند حتما ازآن ها تشکر کنید. 


مراقب رفتار کودکانتان باشید
سفر هوایی با کودکان یکی از معضلات هر خانواده در پرواز است. کودکان خردسال در پروازهای طولانی زود خسته می شوند حوصله شان سر می رود و بهانه گیر می شوند، بنابراین قبل ازسفردر مورد روش های سرگرم کردن او فکر کنید و وسایل و اسباب بازی های سرگرم کننده او را با خود همراه داشته باشید تا کودک شما حوصله اش سر نرود و مزاحم استراحت بقیه مسافران نشود. درست است که کودک سن کمی دارد و رفتارهایش کودکانه است، اما شما به عنوان والدین کودک باید مراقب رفتارهای او باشید.

 

هنگام سوار شدن و پیاده شدن از هواپیما مراقب دیگر مسافران نیز باشید
اصل اول در فرهنگ هواپیما سواری رعایت حال بقیه مسافران است. هنگامی که می خواهید سوار هواپیما و یا از آن پیاده شوید لطفا صف را رعایت کنید و با حفظ آرامش و رعایت نوبت جلو بروید. و دیگر مسافران را هل ندهید و به آن ها تنه نزنید، این کار اصلا مودبانه نیست. بالاخره بقیه مسافران هم مثل شما دوست دارند که بعد از پرواز به کارهای خود برسند و تنها شما نیستید که می خواهید زودتر به برنامه های خود برسید.

سایت تفریح یاب به شما پیشنهاد می دهد تا مقالات زیر را مطالعه کنید: 

سفرهای علمی

 چگونه تنها سفر کنیم

فرهنگ مسافرت با قطار

فرهنگ سفر با اتوبوس

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
چگونه احساس گرسنگی را در سفر کاهش دهیم؟
1398/11/30
چگونه حس گرسنگی خود را در ...
بهترین جاده های کشور برای آفرود سواری
1398/11/19
این مقاله به بررسی اماکن مختلف جهت آفرود سواری در ...
نکات مهم هنگام گیر افتادن در باتلاق
1398/11/21
معرفی انواع باتلاق و تالاب و راه های نجات از باتلا ...