error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

چگونه در سفر مصرف بنزین را کاهش دهیم؟

کیوان رنجبر نویسنده: کیوان رنجبر
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 4 دقیقه, 34 ثانیه
0 نظر 679 بازدید
چگونه در سفر مصرف بنزین را کاهش دهیم؟
چگونه در سفر مصرف بنزین را کاهش دهیم؟

شاید این مساله برای شما عجیب باشد اما اگر برای سفر خود بلیط هوپیما، قطار یا اتوبوس هم خریداری کرده باشید می توانید در میزان مصرف سوخت صرفه جویی داشته باشید هرچند که این سوخت بنزین نباشد. اما چطور می توان این کار را انجام داد؟ پاسخ کاملا روشن است با کاهش مقدار بار چمدان های خود می توانید این کار را انجام دهید. هرچقدر بار یک وسیله نقلیه بیشتر باشد آن وسیله باید مقدار سوخت بیشتری را برای حمل آن بار مصرف کند. شاید تصور کنید چمدان شما تاثیر چندانی در بار کلی یک اتوبوس، هواپیما یا قطار ندارد اما فراموش نکنید که اگر این مساله بی اهمیت بود چیزی به عنوان بار مجاز در هیچ وسیله نقلیه ای تعریف نمی شد.از آنجائیکه تمام سفرها با خرید یک بلیط اتوبوس یا قطار آغاز نمی شود. ممکن است شما گاهی تمایل داشته باشید که با خودروی شخصی خود به سفر بروید که در این شرایط باید به نکات بیشتری برای کاهش مصرف بنزین توجه کنید.

اول اینکه باد لاستیک های خود را تنظیم کنید. لاستیک های کم باد فشار بیشتری را به خودرو وارد می کنند و موجب می شوند اتومبیل برای طی یک مسیر مشخص، سوخت بیشتری را بسوزاند. بنابراین بهتر است قبل از حرکت، مقدار باد لاستیک های خود را تنظیم کنید. فراموش نکنید که مقدار استاندارد باد لاستیک، در فصول گرم و سرد سال متفاوت است. بنابراین این کار را به درستی و با توجه به فصل سفر خود انجام دهید.

 بهتر است قبل از انجام هر سفر وضعیت فیلترهای روغن و بنزین اتومبیل خود را چک کنید و در صورت لزوم آنها را عوض کنید. یک فیلتر نو می تواند اتومبیل شما را در وضعیت بهتری قرار داده و باعث شود تا در جاده سوخت کمتری مصرف نمایید. پس برای کاهش مقدار مصرف سوخت و بهبود عملکرد خودروی خود از انجام این کار غفلت نکنید.

اگر صبح زود بنزین بزنید باعث می شود به دلیل اینکه هنوز خورشید آنچنان زمین را گرم نکرده است باعث می شود تا بنزین غلیظ تری را در باک خودرو بریزید. فراموش نکنید که مخازن بنزین در دل زمین قرار دارند و هر اندازه که زمین گرم تر باشد آنها از غلظت کمتری برخوردارند. این بدین معنی است که اگر شما بجای صبح زود، سر ظهر باک خودروی خود را پر کنید، هر یک لیتری که بنزین خریداری می کنید دقیقا معادل یک لیتر نباشد که این امر در نهایت موجب افزایش مصرف بنزین خودروی شما می شود.

سرعت بیش از اندازه در اتوبان، موجب افزایش مصرف سوخت شده و حتی خطر تصادف را نیز افزایش می دهد. بنابراین با سرعت مطمئنه رانندگی کنید و سعی کنید بیش از 90 کیلومتر در ساعت سرعت نداشته باشید. آمارها حاکی از آن است که مصرف سوخت اتومبیلی که سرعت حرکت ان در اتوبان 90 الی 120 کیلومتر در ساعت است تنها تا 30 درصد افزایش می باید. پس به این موضوع بی توجه نباشید و سرعت مجاز را رعایت کنید.

با چمدان های کوچک سفر کنید و خودرو خود را بیش از اندازه سنگین نکنید. فراموش نکنید هر اندازه که بار بیشتری داشته باشید مصرف سوخت اتومبیل خود را افزایش می دهید. بنابراین سبک بار سفر کنید و وسایل اضافی خود را در منزل بگذارید.

هنگامی که با سرعت بالا در اتوبان حرکت می کنید پنجره های خودرو را پایین نکشید. این کار مقاومت خودرو در برابر باد را افزایش داده و مصرف سوخت را بیشتر می کند. اگر با پنجره های بسته در اتوبان حرکت کنید برای طی مسیر مشخصی نسبت به زمانی که شیشه پنجره هایتان پایین است سوخت کمتری می سوزانید.

تا جای ممکن از باربند استفاده نکنید و حالت آیرودینامیکی خودرو را بر هم نزنید. با نصب باربند شما عملا چیزی به خوردو خود اضافه می کنید که جلوی حرکت باد را می گیرد و یک نوع مقاومت در برابر آن ایجاد می کند. این کار به خودرو فشار زیادی وارد کرده و موجب افزایش مصرف سوخت می گردد.

در سرعت های بالا از ترمز کردن شدید خوداری کنید. سعی کنید با سرعت مطمئنه برانید که مجبور نباشید در هر پیچی ترمز کرده و سرعت خود را کم کنید. فراموش نکنید استفاده بیش از اندازه از ترمز در زمانی که خودرو شما شتاب گرفته و در جاده حرکت می کند، می تواند منجر به افزایش مصرف سوخت در آن شود.

اگر با تهیه یک بلیط قطار خودروی خود را به مقصد منتقل کرده و تنها در مقصد از آن استفاده کنید نیز به نوعی در مصرف سوخت صرفه جویی کرده اید. این کار به شما کمک می کند تا عملا در مسیر سوختی مصرف نکنید و رانندگی را تا زمان رسیدن به مقصد به تعویق بیندازید.

همانطور که می دانید خودرو در شهر سوخت بیشتری می سوزاند. این امر به این دلیل است که در خیابان ها بر خلاف اتوبان ها، دامنه سرعت به طور مداوم از کم به زیاد تغییر کرده و راننده برای این کار هر بار از ترمز استفاده می کند. مدام ترمز کردن و گاز دادن، مصرف سوخت را در یک اتومبیل افزایش می دهد. از این رو اگر بتوانید بعد از رسیدن به مقصد هتلی رزرو کرده و خودرو را تا زمان بازگشت در پارکینگ آن قرار دهید و برای رفت و آمد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمائید، مقدار مصرف سوخت خود را در سفر تا حد چشمگیری کاهش داده اید. این کار علاوه بر کاهش میزان مصرف بنزین، به شما امکان می دهد تا کمی به خودرو خود استراحت دهید و با اطمینان بیشتری از آن در مسیر برگشت استفاده کنید.

 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید: