error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

ساخت ماسک جلوگیری از کرونا در منزل

کیوان رنجبر نویسنده: کیوان رنجبر
زمان انتشار: 1398/12/12زمان مطالعه: 5 دقیقه, 9 ثانیه
0 نظر 1209 بازدید
ساخت ماسک جلوگیری از کرونا در منزل
ساخت ماسک جلوگیری از کرونا در منزل

کرونا این روزها به یک بیماری خطرناک جهانی تبدیل شده است. در روزهای گذشته در سرتاسر جهان تعداد زیادی به این ویروس مبتلا شده تعداد زیادی جان خود را از دست داده اند و تعدادی نیز بهبودی پیدا کرده اند که اخیرا گزارشاتی منتشر شده مبنی بر اینکه افراد بهبود پیدا کرده نیز در مواردی مجددا به این ویروس مبتلا شده اند. در شرایطی که ویروس کرونا در جامعه شیوع پیدا کرده همه افراد باید خودشان را برای مقابله با آن آماده کنند. نکاتی که همه باید رعایت کنند عبارتند از شستشوی مداوم دستها با مواد ضدعفونی کننده، پرهیز از تماس دست ها با دهان و بینی و چشم ها و همچنین استفاده از ماسک در مکان های شلوغ. استفاده از ماسک برای کودکان و افراد سالمند دارای اهمیتی دو چندان است. برای بسیاری از ما حضور در مکانهای عمومی و جاهای شلوغ امری اجتناب ناپذیر است به همین خاطر استفاده از ماسک می تواند نقش مهمی در پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری داشته باشد.تصور کنید که یک فرد آلوده به این ویروس در مکانی عمومی عطسه یا سرفه کند.این کار باعث پخش شدن ویروسهای زیادی در هوای اطراف می شود و در صورت استفاده نکردن از ماسک این ویروس ها به راحتی از طریق تنفس می توانند به افراد دیگر انتقال پیدا کنند. نکته مهم دیگر که باید به آن توجه داشت نوع ماسکی است که استفاده می کنیم همه ماسک ها برای پیشگیری از کرونا مناسب نیستند و نمی توانند کارایی بالایی داشته باشند می توان گفت که ماسک ها معمولی تقریبا بی تاثیر هستند اما ماسک های فیلتر دار اگر استاندارد باشند تا حد زیادی از ورود ویروس به بدن جلوگیری می کنند.

ماسک های تنفسی دارای انواع مختلفی هستند اما بطور کلی می توان آنها را به دو دسته طبی و فیلتر دار تقسیم بندی کرد. ماسک های طبی یا کاغذی که به آنها ماسک های جراحی نیز گفته می شود در واقع برای محافظت از پزشکان در برابر ذرات و ترشحات عفونی که مثلا در هنگام عمل های جراحی در فضا پخش می شوند مورد استفاده قرار می گیرند این ماسک ها نمی توانند جلوی ذرات ریز تر و ویروس ها را بگیرند به همین دلیل برای پیشگیری از کرونا مناسب نیستند. نوع دوم ماسک های فیلتر دار هستند که دارای انواع مختلفی هستند و دارای قدرت بازدارندگی متفاوتی می باشند.

برای آنکه تاثیر گذاری ماسک برای مقابله با کرونا افزایش پیدا کند باید نحوه صحیح استفاده از آن را بلد باشید قبل از آنکه ماسک را روی صورت خود قرار دهید باید دستان خود را به خوبی بشوئید و سپس آنها را با یک حوله یا دستمال کاغذی تمیز خشک کنید. در مرحله بعد ماسک را برسی کنید تا سوراخ یا پارگی نداشته باشد. حتما یادتان باشد که بخش محکم روی بینی را با دو انگشت از دو طرف فشار دهید تا کمی جمع شود و فاصله بین صورت و بینی شما را بپوشاند قسمت پایین ماسک هم باید تا زیر چانه را پوشش دهد برای امتحان کردن ماسک دقت کنید که موقع نفس کشدن از اطراف ماسک هوا خارج یا وارد نشود. قبل از برداشتن ماسک بهتر است دستهای خود را ضدعفونی کنید بعد با گرفتن یکی از کش های دوطرف و بدون لمس قسمت جلوی ماسک آن را در یک جهت بردارید و سپس داخل سطل زباله دردار بیندازید.

شما می توانید با استفاده از پوشاک مختلف هم به ساخت ماسک مخصوص به خود بپردازید در ادامه به نحوه ساختن ماسک در منزل با استفاده از یک لباس مثلا تی شرت می پردازیم.ابتدا لباس را روی میز پهن کنید به اندازه پهنای یک دست از پایین تیشرت را ببرید. وقتی دست خود را روی لباس می گذارید نیازی نیست انگشتان خود را باز کنید کافی است تنها به همان حال خود روی تی شرت قرار دهید. عرض دست شما برای پوشناندن بینی و دهانتان کافی خواهد بود. می توانید خودتان همین امر را با گذاشتن دست بر روی صورتتان امتحان کنید. عرض پارچه اگر همین قدر باشد کافی است. بعد از اینکه برش را انجام دادید یک برش دیگر هم از وسط انجام دهید تا دو طرف از هم جدا شوند دو انتهای جدا شده را روی هم آورده و دوباره پارچه را روی میز قرار دهید. حال به اندازه سه عرض دست را از سمتی که پارچه بریده نشده را اندازه بگیرید عرض دست اول نشان دهنده قسمتی است که صورت شما را پوشش می دهد و دو دست دوم اندازه ای را نشان می دهد که بسته خواهد شد اگر اندازه لباس شما بیش از سه عرض دست است می توانید مقدار اضافی را برش دهید و با بگذارید همانطور که هست بماند تا قسمتی که بسته می شود بلندتر شود.

 

حال باید قسمتهای وسط پارچه را ببرید. از قسمت های حاشیه بالا و پایین به اندازه کمی بیشتر از عرض انگشت شست به عنوان بند ماسک باقی بگذارید. سعی کنید قسمت های وسط را به ترتیب به اندازه عرض یک دست برش دهید زیرا این تکه ها را می توانید بعدا مورد استفاده قرار دهید.

حالا نوبت به بستن ماسک می رسد برای این کار دو بند پارچه را گرفته و ماسک را روی دهان و بینی خود بکشید و بندهای آن را پشت گردن خود ببندید دو بند دیگر را گرفته و آنها را بالای سر خود ببندید. شما می توانید از تکه های اضافی که بریده بودید به عنوان لایه محافظتی اضافی استفاده کنید تا میزان فیلتراسیون ماسک را افزایش دهید می توانید آنها را در فضاهای باز کنار بینی قرار دهید و یا روی ماسک بدوزید.

اگر امکانات و زمان لازم برای درست کردن ماسک پارچه ای را ندارید می توانید به کمک دستمال کاغذی ماسک درست کنید البته باید دقت کنید  که طبق توصیه های انجام شده این ماسک ها برای اینکه اثر گذار باشند باید هر چند ساعت یکبار عوض شوند. برای ساخت ماسک ابتدا چهار ورق دستمال کاغذی پهن را جدا کرده و برای ضخیم شدن بر روی یکدیگر تا میزنیم و سپس با فاصله حدود دو سانتی متر به صورت بادبزنی تا می زنیم تا به انتهای دستمال برسیم. بعد از تا زدن دستمال کش پول را به دو سر دستمال منگنه کرده و از آن به عنوان نگهدارنده ماسک بر روی صورت استفاده می کنیم.

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
سبزی های وحشی که می توان خورد
1398/11/29
معرفی سیزی های وحشی و خواص هر کدام . ...
از وضعیت راه ها چگونه با خبر شویم؟
1398/12/12
از جمله اقدامات لازم پیش ا ...