error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

کوه های مناسب کوه نوردی در کشور

زهرا مصلحی نویسنده: زهرا مصلحی
زمان انتشار: 1398/11/19زمان مطالعه: 5 دقیقه, 14 ثانیه
0 نظر 974 بازدید
کوه های مناسب کوه نوردی در کشور
کوه های مناسب کوه نوردی در کشور

اطلاع از شرایط مسیر، وضعیت راه‌ها، ارتفاع قله و... همچنین به همراه داشتن وسایل و تجهیزات کوهنوردی از الزامات این ورزش می باشد. قبل از شروع کوهنودی حتما باید اطلاعات لازم را در مورد کوه مورد نظر به دست آوریم تا دچار خطرات احتمالی نشویم. سایت تفریح یاب در این مقاله به معرفی و توضیح مختصر چند کوه مناسب کوه نوردی درایران پرداخته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

  • کوه دماوند

کوه دماوند که به عنوان بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و همچنین بلندترین قلهٔ آتش‌فشانی آسیا شناخته‌شده است در شمال ایران قرار دارد. کوه دماوند در بخش مرکزی رشته‌کوه البرز و در جنوب دریای خزر و در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد. از اطلاعات آماری این کوه می توان به ارتفاع ۵٬۶۱۰ متر از سطح آب‌های آزاد اشاره کرد. اواسط خرداد تا آخرای تیرماه به دلیل شرایط مناسب هوایی و همچنین سرسبزی و زیبایی گونه‌های گیاهی،  بهترین زمان برای صعود از این قله می باشد. اولین افرادی که به کوه دماوند صعود کردند، اروپاییان بودند و20 سال  پس از آن ها، ایرانیان به این قله صعود کردند.

  • کوه توچال

توچال به دلیل نزدیکی به تهران، همواره شمار زیادی صعودکننده دارد و صعود به آن از مسیرهای مختلفی امکان‌پذیر است اما مسیر دربند و شیرپلا از معمولی ترین دسترسی ها به این کوه هستند. کوه توچال با ارتفاع 3962 متری، لقب بلند ترین کوه شمال را به خود اختصاص داده است. وجود تله کابین و پیست اسکی در این کوه می توان مسیر برگشت را برای شما آسان تر کند. کوه توچال یکی از کوه های پر خطر می باشد به همین دلیل زمان مناسب برای صعود آن، بهار و اوایل پاییز می باشد. این کوه انتخاب خوبی برای تفریح نیز می باشد.

  • کوه سبلان

کوه سبلان دره قره‌سو در شمال غرب شهر اردبیل واقع شده است و به زبان ترکی به ساوالان معروف می باشد. سبلان سومین قله بلند ایران و یک کوه آتشفشانی غیرفعال است. قله سلطان ساوالان که بلند ترین قله این کوه می باشد ارتفاع 4811 متری دارد. سبلان را کوه مقدس ایران می نامند و دلیل این نام گذاری این است که مزار یکی از پیامبران، در قله سبلان قرار دارد. دامنه‌ی سبلان دارای زمین نرم و حاصل‌خیزی است که شرایط را برای رشد گیاهان مختلف مهیا کرده است. بهترین مسیر برای رفتن به قله مسیری که از آب گرم شابیل در ضلع شمال شرقی کوه می‌گذرد، می‌باشد.

  • کوه سهند

کوه سهند در جنوب تبریز در شهر مراغه واقع می باشد که سر تا سر دامنه آن را لاله های واژگون فرا گرفته است. بلند ترین قله ی این کوه ارتفاع 3695 متری از سطح دریا دارد. زمان مناسب برای صعود به این قله در اردیبهشت و خرداد ماه می باشد. کوه سهند بستر مناسبی برای عشایر می باشد به همین دلیل شاهد رواج دامپروری در این نقطه می باشیم.

  • علم کوه

علم کوه نام کوهی در منطقهٔ تخت سلیمان در استان مازندران است که دومین قلهٔ مرتفع ایران، پیس از دماوند به شمار می آید و به آلپ ایران مشهور است. دلیل معروف بودن علم کوه به آلپ ایران به دلیل ارتفاع بالای 4هزار متری و وجود 47 قله در آن می باشد. در جبههٔ شمالی این قله، دیواره ای به طول 650 متر وجود دارد که یکی از زیباترین و مشکل ترین دیواره های دنیا به شمار می رود. جنس این دیواره از نوع گرانیت متخلخل و به رنگ حنایی روشن است.

  • کوه درکه

درکه تهران از محله‌ها و مناطق ییلاقی کوهپایه‌ای شمال تهران و منطقه شمیرانات است. درکه تهران یکی از مسیرهای محبوب کوه نوردی برای تمام افراد خانواده است به همین دلیل صعود در این کوه بسیار پر طرفدار می باشد. در کنار آلودگی و ساختمان های بلند و نفس گیر شهر تران، درکه  مکان محبوبی برای گردش، پیاده روی و کوه نوردی در بین جوانان و حتی خانواده ها می باشد. همچنین وجود امامزاده سید محمد والی در این منطقه باعث شده افراد زیادی برای تفریح به این نقطه از تهران بیایند. مسیر کوهنوردی درکه یک مسیر 6 کیلومتری است که به پلنگ چال منتهی می‌شود. در مسیر پلنگ چال می توان مسیر خود را به سمت جنگل های درکه تغییر داد که این جنگل ها در ارتفاع 1700 متر از سطح دریا قرار گرفته است و در بهار و پاییز زمان مناسبی برای تفریح در این جنگل هایی و تماشای زیبایی این منطقه می باشد. به طور کلی درکه علاوه بر انتخاب کوهنوردان، مکان مناسبی برای تفریح خانواده ها نیز می باشد. اگر تا به حال به آن جا نرفتید انتخاب این مکان برای گشت و گذار بسیار پیشنهاد می شود.

  • کوه کلکچال

کلکچال منطقه ای زیبا و کوهستانی واقع در شمال تهران است و یکی از آسانترین مسیرهای دسترسی به پناهگاه و قله ی کلکچال از درون پارک سنگی جمشیدیه می گذرد. این کوه دارای قله‌ای با ارتفاع 3350 متر از سطح دریا می باشد. وجود چشمه ای پر آب در مسیر این کوه یکی از جذابیت های چشم نواز آن جا می باشد.

  • اشتران کوه

کوه های اشتران کوه مرتفع ترین نقطه در شرق لرستان می باشد که بلند ترین قله ی آن به نام سن‌ بران با ارتفاع 4150 متری می‌ باشد. این رشته‎ کوه یکی از زیبا ترین کوه‌ های کشور به شمار می‌ رود که یخچال‌ های طبیعی و دائمی آن در تمام سال از برف و یخ پوشیده است. از قله های معروف این کوه می توان به چال میشان، گل‌گل، گل‌گهر، سن بران، کوله لایو، میرزایی، فیالسون، لگه، سراب شاه تخت، سوزنی مهرجمال، پیاره دره تخت، پیاره کمندان، ازنادر و کوله‌جنو اشاره کرد.

در نهایت در این مقاله تعدادی از کوه های ایران را که برای کوهنوردی و یا تفریح مناسب هستند و دارای مناظر زیبا و بکری هستند را برای شما عزیزان معرفی کردیم. امیدواریم اطلاعات کافی را در اختیار شما عزیزان برای انتخاب مکان مناسب برای کوهنوردی قرار داده باشیم.

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
راه های پیشگیری از بیماری در سفر
1398/11/10
راههای پیشگیری از بیماری در سفر کدامند ...
معرفی انواع گردشگری در جهان
1398/10/7
افراد برای سفر کردن دلایل ...
تفریحات کاشان
1398/11/7
در ...
انواع کمپینگ
1398/11/3
کمپینگ یا در اصطلاح فارسی اردو زدن و برپایی چادر ف ...