error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

سوغاتی استان های مختلف ایران

کیوان رنجبر نویسنده: کیوان رنجبر
زمان انتشار: 1398/11/21زمان مطالعه: 4 دقیقه, 49 ثانیه
0 نظر 1436 بازدید
سوغاتی استان های مختلف ایران
سوغاتی استان های مختلف ایران

فرهنگ هدیه دادن و ارمغان آوردن از سفر از دیر باز در میان ایرانی های جای خود را باز کرده است و یکی از سنت های زیبای ایرانی ها  به حساب می آید.آوردن سوغاتی نه تنها باعث خوشحال شد عزیزانی می شود که این سوغات را دریافت می کنند بلکه نشان دهنده این موضوع است که در سفر به یاد آنها بوده ایم و جای آنها را در سفر خالی دیده ایم. در این میان یکی از دغدغه های که وجود دارد این است که چه سوغاتی را برای چه کسی تهیه کنیم تا رضایتمندی بیشتری را با خود به همراه داشته باشد. کشور ایران همانطور که از نظر منابع طبیعی، شرایط آب و هوایی، جاذبه های گردشگری، آداب و رسوم و فرهنگ عمومی از تنوع بالایی برخوردار است از لحاظ تامین نیاز مسافرین به سوغات نیز بسیار غنی است و در جای جای آن کالایی برای تهیه به عنوان هدیه و ارمغان به چشم می خورد. اما معرفی برخی از سوغاتی های استان های مختلف ایران در ادامه این مقاله ارائه می شود.

استان اصفهان:

استان اصفهان را مهد صنایع دستی ایران می دانند. در دوره صفوی صنایع دستی در این شهر رونق خاصی یافت و هنر و مهارت استادان و هنرمندان بزرگ نسل به نسل و با روش استاد و شاگردی به زمان حال منتقل شده است. صنایع دستی این استان که جذب کننده هر مسافری است عبارتند از: 

خاتم کاری، مینا کاری، مینیاتور، قلم زنی، پارچه های قلمکار، پارچه های زر باف و آثار خوشنویسی. البته هنرهای دیگری مانند منبت کاری، کاشی سازی، گچبری، گره چینی و مشبک نیز در آثار تاریخی و بناهای زیبای این شهر چشم نواز مسافران است. علاوه بر صنایع دستی شیرینی گز و پولکی اصفهان و گلاب قمصر کاشان از سوغاتی های مشهور این استان است.

استان لرستان:

با توجه به ترکیب جمعیت عشایری، روستایی و شهری در استان و متاسب با نوع فعالیت آنها صنایع نیز متفاوت و متمایز می باشند. اکثر دست ساخته ها و بافته های عشایری و روستایی استان عبارتند از: سیاه چادر، قالی، گلیم، چیت، جاجیم بافی و رنگرزی که بیشتر جهت مصرف داخلی تولید می شود و صنایع دستی استان نیز شامل خراطی، ورشو سازی، نمد بافی، قالی بافی و گلیم بافی می باشد. عسل لرستان که از نظر مرغوبیت و ارزش غذایی در سطح بالایی می باشد یکی دیگر از محصولات سوغاتی این استان است.

استان کهگیلویه و بویر احمد:

دست بافته های عشایر استان مهمترین صنایع دستی استان را تشکیل می دهند و شامل قالی، گبه، گلیم، گچمه که ترکیبی از گلیم و قالی است، جاجیم، خورجین می باشد که استفاده از رنگ های طبیعی و شاد به همراه نقوش طبیعت این آثار را زیبا و خاص می کند. انواع محصولات کشاورزی شامل گردو، عسل، روغن حیوانی، لبنیات، سیب، انگور نیز از جمله سوغات این استان می باشد.

استان کرمان:

قالی کرمان که از نظر بافت و طرح بسیار زیبا و منحصر بفرد است از مهمترین صنایع دستی کرمان و ایران است. پته دوزی نیز که نوعی سوزن دوزی است در کرمان رواج دارد. پسته، انواع خشکبار، قوتو از جمله مهمترین سوغاتی های کرمان است.

استان کرمانشاه:

نمدمالی در مناطق روستایی و شهری رایج است. قصر شیرین و اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب مراکز عمده نمد مالی است. گیوه کشی نیز در شهرها رواج دارد و گیوه های منطقه به واسطه سبکی، راحتی، خنکی، مقاومت و ارزانی معروف است. گلیم بافی از دیگر صنایع دستی رایج است. بهترین نوع آن در هرسین بافته می شود که به هرسینی معروف است. همچنین روغن کرماشاهی و شیرینی کاک، نان برنجی و نان خرمایی از معروف ترین سوغاتی های کرمانشاه هستند.

استان خوزستان:

یکی از استان های جنوبی کشور و یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های ایران است. سوغات این استان شامل انواع خرما، کلوچه محلی، حلوا شکری، مرکبات، صنایع دستی متعدد از جمله عبا و احرامی، قلم نی، گلیم و کپو بافی می باشد.

استان ایلام:

از مهمترین صنایع دستی این استان که به دست هنرمند زنان و دختران ایلامی مخصوصا در نواحی ایلام، دره شهر، شیروان، چرداول و ایوان بافت می شود فرش کرک و ابریشم و گلیم منحصر بفرد گل برجسته است که نقش و نگارهای آن از طبیعت و تاریخ و فرهنگ این منطقه الهام گرفته شده است. از جمله صنایع دستی دیگر این استان می توان به جاجیم بافی، نمد مالی، گیوه بافی، فرنجی مالی، قتره بافی اشاره کرد، صنایع چوبی از جمله ملزومات ورزشی و خانگی است که هنرمندان ایلامی خلق می کنند. مهمترین سوغات ایلام که حاصل نعمات خدا دادی است عبارتند از: روغن حیوانی دان و کره محلی، عسل کوهی و ناب منطقه سورگه و شلم، کشک، ترخینه، گردو و میشخاص، سقز محلی، صمغ درخت بنه، شیرینی بژی بر ساق، شیرینی کله کنجی.

استان بوشهر:

در حال حاضر شاخص ترین محصول صنایع دستی استان بوشهر گبه و گلیم صادراتی است که در مناطق وسیعی از شهرستان های استان رواج دارد. مهمترین مراکز گبه بافی در استان بوشهر عبارتند از: روستاهای شول، کمالی، بهمنیاری، محمد صالحی، عباسی، فخر آوری، کلر و چهار روستایی از توابع شهرستان گناوه. بعد از آن باید از عبای شتری بوشهر نام برد که در نوع خود منحصر بفرد است و امروزه به مقدار بسیار محدودی تولید می شود. گرگوربافی، حصیر بافی، سفال، سرامیک از دیگر صنایع دستی استان بوشهر هستند. محصولات دریایی شامل ماهی و میگو از جمله سوغاتی های مهم این استان هستند شیره خرما و ارده نیز از سوغاتی های ممتاز این استان به حساب می آیند.

استان قزوین:

سوزن دوزی، گلابتون دوزی، ساخت جعبه های آینه دار و حکاکی و قلم زنی از مهمترین صنایع دستی استان هستند. فرش و سفال قزوین نیز معروف است. همچنین قزوین را پایتخت هنر خوشنویسی ایران نامیده اند. انواع شیرینی بویژه باقلوا و محصولات باغی مانند بادام، پسته، فندق، انگور، کشمش، انار، سیب، زردآلو، زغال اخته از دیگر سوغتی های قزوین به شمار می روند. 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
جاهای گردشگری مشهد
1398/11/20
معرفی اماکن گردشگری مشهد مقدس ...
ترفند های نگهداری مواد غذایی در سفر
1398/11/15
روش های نگهداری مواد غذایی بنیادی و قابل فساد در س ...
سفر تنها با یک کوله
1398/10/11
زمانی که تصمیم به سفر کردن ...
چرا بسیار سفر باید کرد؟
1398/10/4
هیچوقت به این فکر کردید که ...