error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

مناطق گردشگری کردستان در بهار

فاطمه صبا نویسنده: فاطمه صبا
زمان انتشار: 1399/2/1زمان مطالعه: 5 دقیقه, 28 ثانیه
0 نظر 1028 بازدید
مناطق گردشگری کردستان در بهار
مناطق گردشگری کردستان در بهار

در این روزهای قرنطینه در خانه و تعطیلات نوروزی که در خانه و در پروسه ی قرنطینه سپری شد، بسیاری از افراد به دنبال برنامه ریزی برای سفر پس از اتمام قرنطینه می باشند. به احتمال زیاد در اواخر بهار امکان سفر برای دوستان فراهم شود. پس تیم تفریح یاب در صدد آن برآمد که یکی از بهترین مقاصد سفر را برای شما دوستان شرح و توضیح دهد. این مقصد جایی نیست جز استان کردستان. 

استان کردستان که در غرب کشور و در میان رشته کوه های زاگرس واقع شده است، در فصل بهار به یکی از زیباترین اماکن تفریحی تبدیل می شود. در این منطقه به دلیل بارش های فراوان فصلی و همچنین رعایت مردم در عدم احداث جاه های عمیق باعث شده است تا سفره آب های زیر زمینی تا حدود زیادی دست نخورده باقی بمانند و در تمام فصول شاهد چشمه هایی باشیم که از دل صخره ها بیرون زده و تا شعاع زیادی باعث سر سبزی محیط شده اند. در ادامه به معرفی جاذبه های تفریحی و فرهنگی کردستان و شهرهای آن می پردازیم تا زمانی که به آن جا سفر کردید، به راحتی بتوانید زمان خود را مدیریت کرده و به تمام آثار و اماکن دیدنی سر بزنید. 

بانه:

یکی از مهم ترین دلایل افراد برای سفر به کردستان، خرید لوازم خانگی و دیگر محصولات از شهر مرزی بانه می باشد. این شهر یکی از مناطق مرزی و آزاد به حساب می آید که می توانید در آن جا به راحتی هر محصولی که میخواهید را پیدا نموده و با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید. جاده های کوهستانی سر سبز با آب و هوای بسیار خوش یکی از مواردی است که مسافران را ترغیب به توقف چند ساعته در این جاده ها می کند. 

شهر سنندج:

سنندج مرکز اصلی استان کوردستان به حساب می آید، با آن که از لحاظ تبلیغات در زمینه ی توریستی و گردشگری تبلیغ چندانی برای این شهر نشده است، اما به چند دلیل مردم تمایل به سفر به این شهر کرد نشین دارند. دلیل اول قدمت فرهنگی و سابقه ی طولانی این شهر است. دلیل دوم آب و هوای بسیار مطلوبی است که این منطقه در فصول بهار و تابستان دارد و مولفه ی سوم نیز که بسیاری از افراد علاقه مند به کسب دانش و اطلاعات درباره آن هستند، آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ مردم کورد می باشد. چند مکان تاریخی و گردشگری را که در هنگام سفر به سنندج و به طور کلی نواحی اطراف آن خواهید دید در ادامه معرفی می کنم:

عمارت خسرو آباد سنندج

یکی از مهم ترین و زیبا ترین بناهای تاریخی می باشد که در ایران خواهید یافت. این بنا به عنوان خانه ای شاهانه و اربابی بوده که در دوره ی قاجار نیز به عنوان کاخ و عمارت مورد استفاده قرار می گرفته است. 

قلعه حسن آباد سنندج

حسن آباد یکی از نواحی حاشیه ای شهر سنندج به حساب می آید که در کوهپایه ای واقع شده است. بر روی کوه مجاور این منطقه قلعه باستانی به چشم می خورد. با توجه به تاریخ تاسیس و بنای شهر سنندج می توان متوجه شد که تمام مردم آن زمان در قلعه ی حسن آباد ساکن بوده اند. دولت وقت برای فتح این قسمت از کشور قلعه را محاصره نمود اما به دلیل موقعیت بسیار عالی قلعه و قرار گیری در نوک کوه توان تسخیر آن را نداشت. به همین دلیل بعد از کشمکش های فراوان با افراد کورد نشین به توافق رسیده و قرار شد تا قلعه را تخریب و مردم نیز به مناطق پایین دست کوه مهاجرت کنند. البته هنوز هم بقایای این قلعه در حسن آباد موجود است.

پارک آبیدر

آبیدر شامل دو کوه آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک می شود که به نوعی می توان گفت سنندج را در میان خود محاصره کرده اند. پارک جنگلی آبیدر نیز مکان مناسبی برای تفریحی و لذت بردن از منظره ی زیبای این کوه و شهر می باشد. در پارک آبیدر به تازگی مجسمه ای فلزی و بسیار بزرگ نصب شده است. این محسمه نماد پدری کورد است که دو فرزند بی جان خود را در آغوش گرفته است. نام مجسمه ی مذکور ایثار و فداکاری مردم کوردستان است که در حال حاضر بزرگ ترین مجسمه ی ایران به شمار می رود. استاد هادی ضیا الدینی که طراح این مجسمه بوده اند آن را نماد کشته ها و قربانیان بمباران شیمیایی مناطق مرزی کوردستان می دانند.

نظرگاه خضر زنده

در قسمتی از کوه آبیدر نظرگاهی برای خضر پیامبر وجود دارد که اغلب مردم برای شفا یافتن و استفاده از آب چشمه های طبیعی به آن جا می روند. 

عمارت وکیل سنندج

عمارت وکیل سنندج در واقع میراث خانواده ی وکیل به شمار می رود. این خانواده در زمان حکومت زندیان یکی از بزرگ ترین فرمانروایان بوده اند. زیبایی های معماری و انواع خاص آجر کاری های مورد استفاده درآن چشم هر بیننده ای را نوازش کرده و باعث اشتیاق هرچه بیشتر برای گردش در این عمارت می شود. 

روستای پالنگان

روستای پالنگان یا پلنگان بین سنندج و استان کرمانشاه قرار گرفته است. پالنگان در واقع به ماسوله ی کوردستان مشهور است و فضای بسیار جالبی دارد. این روستا به دلیل بافت خاص خانه ها و قرار گیری بر روی یکدیگر و در کوه مدت طولانی است که پا برجا بوده است. امروزه با توجه به تبلیغاتی که برای این منطقه شده است افراد بسیاری به پلنگان سفر و از این منطقه دیدن کرده اند. در فصل بهار سرتاسر روستا و بیشتر باغ های اطراف آن از شکوفه های انار پوشیده می شود. اگر به این روستا سفر کردید فراموش نکنید که یکی از ویژگی های پلنگان کباب ماهی است. ماهی کباب یا کباب ماهی غذای معروف مردم این منطقه است. عمده ی غذای روزانه ی این مردم را ماهی تشکیل می دهد و شاید به همین دلیل است که مردم این روستا پوستی بسیار شفاف و روشن دارند. 

بازار سنندج

بازار معروف سنندج که بازاری قدیمی و مشابه بازار قدیم تهران است در زمان صفویان ساخته شده است و هنوز هم رونق خود را حفظ کرده است. رفتن به این بازار هم شما را از قیمت اجناس شگفت زده خواهد کرد و هم باعث می شود تا یکی از بناهای تاریخی این شهر را از نزدیک ببینید. در بازار سنندج اولین چیزی که نظر هر مسافری که برای نخستین بار به این بازار می رود را جلب می کند، پارچه های رنگارنگ لباس های محلی کوردی است. این پارچه ها در رنگ های مختلف با طرح های سنگدوزی شده و ساده برای هر سلیقه ای موجود هستند. 

 

 

 

 

اشتراک گذاری :
  • برچسب ها:
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
باتلاق های ایران
1398/11/22
معرفی انواع باتلاق ها و تالاب های ایران ...
جاده اسالم به خلخال
1398/11/9
تمام جزئیات اعم از امکانات رفاهی، موقعیت جغرافیایی ...
با بکرترین جاذبه های گردشگری در ایران آشنا شوید
1398/9/23
این روزها با توجه به گسترش ...