error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

لوازم حرفه ای غواصی

کیوان رنجبر نویسنده: کیوان رنجبر
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 5 دقیقه, 22 ثانیه
0 نظر 1543 بازدید
لوازم حرفه ای غواصی
لوازم حرفه ای غواصی

در این مقاله شما را با تجهیزات مورد نیاز در غواصی آشنا می کنیم.

ماسک: برای اینکه در زیر آب از قابلیت دید برخوردار باشید باید از ماسک استفاده کنید. وقتی از این ماسک استفاده می کنید یک فضای هوایی بین چشمان شما و آب ایجاد می شود. بنابراین شما قادر خواهید شد تا اشیاء زیر آب را به وضوح مشاهده کنید.برای انتخاب ماسک باید توجه داشته باشید که ماسک اندازه مناسب صورت شما را داشته باشد برای اطمینان از این موضوع ماسک را بر روی صورت خود بگذارید بدون اینکه بند آن را به دور سر بیندازید. در حین تنفس مکش ایجاد شده باعث می شود تا ماسک به خوبی بر روی صورت بنشیند و در این شرایط شما قادر خواهید بود از مناسب بودن اندازه آن اطمینان حاصل کنید.

اسنورکل: این وسیله به شما این اجازه را می دهد که در سطح آب و در حالی که سرتان زیر آب است به سمت کف دریا نگاه کنید و تنفس کنید.اسنورکل از بخش دهانی و لوله تشکیل شده است. بخش دهانی از ورود آب به داخل دهان جلوگیری به عمل می آورد و لوله هم که از ماده سخت یا نیمه سخت ساخته شده بدون شکستگی خم می شود. داخل لوله باید یک خمیدگی کوچک وجود داشته باشد تا از جمع شدن آب در اسنورکل جلوگیری کرده و باعث حفظ جریان پیوسته هوا شود.

فین یا باله غواصی: به غواص کمک می کند تا در زیر آب با راحتی و سرعت بیشتری حرکت کند. باید دقت داشته باشید که فین تهیه شده خیلی تنگ نباشد چراکه اگر فین تنگ باشد در گردش خون اختلال ایجاد کرده و گرفتگی عضلات را به دنبال خواهد داشت.

جلیقه کنترل شناوری: این وسیله به دلیل حجم هوای ذخیره شده در آن  باعث شناور شدن غواص می شود و سیلندر غواصی هم بر روی آن جای می گیرد و توسط این وسیله حمل می شود. با باد کردن این وسیله به اندازه مورد نیاز غواص می تواند از عمق خود کم کند و با خالی کردن هوای درون آن به اعماق پایین تر برود.

تانک هوا: مهمترین بخش برای غواصی و فعالیت های زیر آب هوای تنفسی است. این هول توسط تانک هوا تامین می شود. جنس تانک از آلومنیوم یا فولاد است و هوای درون آن توسط یک شیر به خارج راه پیدا می کند. معمولا این سیلندرها تا فشار 225 بار بوسیله کمپرسورهای غواصی پر می شوند. این سیلندرها در ظرفیت های مختلف 8، 10، 12، 15و 18 لیتری ساخته می شوند.

رگلاتور: به وسیله رگلاتور هوای تنفسی پر فشار درون سیلندر برای تنفس غواص آماده سازی می شود و به این صورت غواص قادر می شود تا در زیر آب تنفس داشته باشد. رگلاتور کمک می کند تا هوا با فشار مناسب و به صورت یکنواخت به غواص برسد.رگلاتور به دو فشار شکن مجهز است که اولی هوای پرفشار درون سیلندر را به میزان 8 تا 14 بار کاهش می دهد و فشار شکن دوم که فشار را به فشاری معادل فشار محیط کاهش می دهد تا غواص بتواند به راحتی تنفس نماید. فشار شکن دوم دارای یک دکمه فشاری در قسمت جلویی خود می باشد که برای بیرون راندن آب از داخل آن استفاده می شود.

منبع جایگزین هوا:این وسیله مانند فشار شکن دوم می باشد به رنگ زرد و با شیلنگی طولانی تر. از این وسیله در شرایط بحرانی برای هوا دادن به غواصی دیگر و یا خود غواص استفاده به عمل می آید و رنگ زرد آن باعث می شود تا به خوبی در زیر آب مشخص باشد.

گیج فشار سنج: توسط یک شیلنگ پرفشار به بخش اول رگلاتور متصل شده و میزان فشار درون سیلندر را نشان می دهد. به این صورت غواص قادر می شود در تمام مراحل غواصی میزان فشار را کنترل کند.

گیج عمق سنج: توسط این وسیله در طول غواصی عمق اندازه گیری می شود. یکی از عقربه های آن حداکثر عمق رسیده در غواصی را نشان می دهد. عمق سنج های دیجیتال نیز وجود دارند که علاوه بر عمق و حداکثر عمق می توانند دما و سرعت صعود بالاتر از 18 متر بر دقیقه را نیز نشان دهند.

لباس (وت سوت): این لباس به عنوان یک پوشش حرارتی عمل می کند و برای این منظور نسبت به نفوذ آب نفوذ ناپذیر می باشد. این لباس از واردن آمدن جراحت به بدن غواص در هنگام برخورد با صخره ها و کشیده شدن بر روی بستر دریا جلوگیری به عمل می آورد.

کمربند وزنه: برای دست پیدا کردن به حالت شناوری خنثی از وزنه های سربی استفاده به عمل می آید که این وزنه ها در کمربند وزنه تعبیه شده اند. این کمربند باید مجهز به سگکی باشد که توسط آن به راحتی کمربند آزاد شود.

ساعت: ساعت باید در درجه اول ضد آب و در درجه دوم ضد فشار باشد. ساعت ها یا به صورت انالوگ یا به صورت دیجیتال هستند و برخی از ساعتها علاوه بر نشان دادن زمان قادرند تا به عنوان عمق سنجش، دماسنج، قطب نما و ثبت اطلاعات چند غوص نیز مورد استفاده قرار گیند..

کامپیوتر: یکی از ابزارهای کاربردی و  مهم در هنگام غواصی می باشد که می تواند اطلاعات مهمی نظیر عمق، درجه حرارت آب، زمان غواصی و غیره را به ما نشان دهد و از این قابلیت برخوردار است که این اطلاعات را در حافظه خود ذخیره کند.

راهنمای شناور نشانه دار(بویه):این وسیله برای ایمنی غواص بکار می رود و به دلیل اینکه موقعیت غواص در زیر آب را نشان می دهد از عبور قایق ها از بالای سر غواص و احتمال برخورد با غواص جلوگیری به عمل می آورد.

چاقو: چاقو دارای موارد استفاده متعددی است و در مواقع بحرانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از چاقو باید در موارد ضروری استفاده کرد و بعد از استفاده آن را با آب شیرین شستشو داده خشک کرد و با روغن زنگ زدایی نمود.

چراغ قوه: چراغ قوه می تواند تغییر رنگها در آب را جبران کند. برخی از این چراغ قوه ها دارای باطری های قابل شارژ هستند که دوام استفاده از آنها را در زیر آب بیشتر می کند.

قطب نما: این وسیله برای انجام غواصی بسیار ضروری و مهم است و به شما این امکان را می دهد که جهت یابی درستی داشته باشید و برای بازگشت بهترین و کوتاه ترین راه را انتخاب کنید.

سایت تفریح یاب مرور مقالات زیر را به شما پیشنها می دهد:

سفرهای درمانی

اصول غار نوردی

خطرات سفر در بیابان

غذاهای بومی ایران

غذاهای بومی گیلان

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
جاذبه های اطراف شهر اصفهان 
1398/10/8
سفر به اصفهان تنها در گشت در این شهر خلاصه نمی شود ...
به لرستان سفر کنید!
1398/10/16
استان لرستان یکی از استان ...
سفری به دل تاریخ و بازار سنتی تبریز
1398/10/18
شهر تبریز به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم د ...
سفر به شهر بادگیر ها یزد
1398/10/15
هوا که رو به خنکی و بعد از ...