error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

فرهنگ اسکان در طبیعت

کیوان رنجبر نویسنده: کیوان رنجبر
زمان انتشار: 1398/11/15زمان مطالعه: 4 دقیقه, 43 ثانیه
0 نظر 673 بازدید
فرهنگ اسکان در طبیعت
فرهنگ اسکان در طبیعت

تبدیل شدن به یک طبیتگرد و ماجراجو کار ساده ای نیست. مسئولیت های خاص خودش را به دنبال دارد. گاهی اوقات شگفتی ها و زیبایی های این کره خاکی آنقدر مسحور کننده است که تمام فکر و ذکرمان بازدید از این مکان های دیدنی می شود و فراموش می کنیم به تاثیراتی که روی این محیط می گذاریم فکر کنیم. کسی که دلش برای کره زمین بتپد میداند که شرط دیدن و استفاده از این همه نعمت این است که چیزی به غیر از رد پایش را در محیط به جا نگذارد. او میداند که حتی پشت سر گذاشتن یک پوست شکلات هم برای این خاک یک خیانت محسوب می شود.اما  خوبی این دنیا این است که در کنار این همه بی توجهی از طرف کسانی که به محیط زیست ضرر وارد می کنند، هستند کسانی که برای جبران کاستی های دیگران هم تلاش می کنند. آیا تا به حال در طبیعت رفتگری کرده اید؟

اگر برنامه طبیعت گردی خود را به صورت حرفه ای آغاز کرده اید همیشه چند کیسه پلاستیکی برای جمع آوری زباله ها با خود همراه داشته باشید همیشه بدانید که می توان علاوه بر جمع آوری زباله های خود، محیط دور و برمان را از آشغال هایی که از قبل در آنجا ریخته شده پاک کنیم، هر چند وظیفه فرد قبلی بوده باشد. اکو سیستم برای پاک و سالم ماندن نیاز به همکاری همه ما دارد و اگر با جمع کردن چند کیسه آشغال می توانیم لطفی در حق آن بکنیم، چرا از انجام این کار دریغ کنیم.

سفرهای طبیعت گردی فرهنگ، اصول و شرایط خاص خود را دارد. اینگونه سفرها با سفرهای فرهنگی چون بازدید از یک شهر تاریخی، کاخ، موزه یا پارک ملی و غیره و اقامت در هتل یا مهما سرایی مجهز به تمام امکانات، کاملا متفاوت است. سفر طبیعت گردی از خانه شروع می شود، زمانی که طبیعت گرد در حال انتخاب وسایل مورد نیاز سفر است. می توانیم کوله او را کوله طبیعت گردی یا اکوتوریسمی بنامیم. شاید این موضوع در نظر شما بی معنی و یا بی اهمیت باشد در حالیکه هر چه بیشتر در این باره فکر یا مطالعه کنید به پیچیدگی و اهمیت آن به میزان بیشتری پی خواهید برد. برای سفر به طبیعت می توان از تور طبییعت گردی هم استفاده کرد در این صورت مشکلات بسیار کمتری خواهید داشت.

توجه داشته باشید که در انتخاب وسایل مورد نیاز سفر، سلیقه شما، هدف، شرایط آب و هوایی مقصد، طول سفر، سن و جنسیت شما، نوع سفر، وسیله حمل و نقل، وسایلی که باعث آرامش بیشتر شما در سفر می شوند و شرایط اجتماعی- فرهنگی جامعه میزبان همگی روی محتویات کوله شما تاثیر میگذارد.

اولین و مهمتریت توصیه سبک بودن کوله سفر شماست. هر چه سبک تر سفر کنید انرژی کمتری در حمل و نقل مصرف خواهید کرد. سبک سفر کردن باعث می شود بتوانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید سوم اینکه بار کردن و همراه داشتن وسایل کمتر و غیر ضروری حس خود کم بینی و ضعف اقتصادی جامعه میزبان را کمتر تحریک می کند.

لباس های ساده بدون زرق و برق، زود خشک شو، آستین بلند و به رنگ های متداول در طبیعت که باعث توجه بیش از حد مردم محلی نشود به تن کنید. به گونه ای لباس نپوشید که مردم محلی را به سمت خود جذب کرده و برای خود دردسر درست کنید.

لباسهایتان را با تناسب فصلی که در آن قرار دارید انتخاب کنید. همیشه جوراب اضافی با خود همراه داشه باشید با این وجود لباس زیاد با خود حمل نکنید.

با گذاشتن فضای خالی در کوله پشتی خود و خرید از مردم محلی در هنگام برگشت به اقتصاد محلی کمک کنید و از آنها حمایت به عمل آورید.

مطالعات خود در باره هدف و مقصد را قبل از شروع سفر کامل کنید. به جای برداشتن کتاب های سنگین راهنمای سفر، یاداشت های خود را بر دارید. دقت کنید که از خرید کتابهای قدیمی راهنمای سفر خوداری کنید. در غیر اینصورت با مشکلات زیادی در مقصد روبرو می شوید.

از روکش و ملحفه سبک استفاده کنید. یک کیسه پارچه ای برای جدا کردن لباس های تمیز و کثیف خود در کوله بگذارید.

در صورت نیاز و ضرورت استفاده از الکتریسیته در مقصد تلاش کنید  حداقل بهره وری را داشته باشید.

حتما مواد دفع کننده حشرات، ضد آفتاب به همراه داشته باشید کیف کمک های اولیه، عینک آفتابی، لیوان، چاقوی جیبی چند کاره که معمولا به همراه قاشق و چنگال است، مسواک، چراغ قوه، کلاه آفتابی و ژل ضد عفونی کننده برای استفاده بعد از دستشویی همراه خود داشته باشید.

در صورت عدم وجود آب تصفیه شده بخصوص در مناطقی که مالاریا شایع است یک کتری کوچک به همراه داشته باشید و هر آبی را مصرف نکنید.

بجای برداشتن دستگاه های صوتی پخش کننده و استفاده از هدفون به صدا های دلنشین طبیعتی که از آن دیدن می کنید گوش کنید و تلاش کنید با مردم محلی حرف بزنید.

اگر آشنایانی در مقصد  دارید و یا قرار است راهنمای محلی استخدام کنید، بهتر است برای آنها عکس و یا هدیه کوچکی از محل زندگی خود ببرید.

همیشه یک مداد و دفتر یاداشت کوچک با خود به همراه داشته باشید.

یک ساعت ارزان و زنگ دار به همراه داشته باشید تا به موقع بیدار شده و سر قرارهای خود حاضر شوید.

فتوکپی از مدارک سفر خود به همراه داشته باشید تا در صورت مفقود شدن اصل آنها این مدارک کپی بتواند به شما کمک کند.

در صورت داشتن وسایل الکتریکی باتری های قابل شارژ با خود داشته باشید. توجه کنید که فضای کافی برای برگرداندن زباله های خود بخصوص پلاستیک ها و باتری ها داشته باشید زیرا مناطق اکوتوریستی معمولا جایی برای بازیافت این مواد ندارند. 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
نکاتی که برای سفر به تایلند باید بدانید
1398/10/21
سفر به کشورهای مختلف آسیایی از جذابیت های خاص خود ...
بهترین جاده های کشور برای آفرود سواری
1398/11/19
این مقاله به بررسی اماکن مختلف جهت آفرود سواری در ...
جاهای دیدنی قشم
1398/11/9
در این مقاله امکان دیدنی جزیره قشم معرفی شده است. ...