error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

انواع آرد و کاربرد آن

زهرا مصلحی نویسنده: زهرا مصلحی
زمان انتشار: 1398/11/19زمان مطالعه: 5 دقیقه, 9 ثانیه
0 نظر 905 بازدید
انواع آرد و کاربرد آن
انواع آرد و کاربرد آن

به طور کلی آرد به 23 نوع مختلف تقسیم می شود که هر کدام از انواع آن کابرد خاص خود را دارد. این 23 نوع آرد عبارتند از: آرد ۱۵۰؛ آرد ۱۸۰ یا آرد کامل، آرد فوری یا آرد آگلومره، آرد تریتیکاله، آرد تیره، آرد جو، آرد جوانه گندم، آرد خبازی، آرد دست، آرد روشن، آرد سبوس گرفته، آرد ستاره، آرد سفید، آرد سوخاری، آرد شیرینی پزی، آرد غلات، آرد غنی شده، آرد فوری، آرد گندم سیاه، آرد گیاهک، آرد نرم، آرد نول و آرد کهنه. در ادامه این مقاله سایت تفریح یاب به معرفی و توضیح کختصری درباره انواع آرد ها می پردازد.

  • آرد برنج

طرز تهیه این آرد به این صورت می باشد که، زمانی که فصل برداشت برنج می رسد، به دانه های برنج که هنوز پوست روی آن ها قرار دارد نیز شلتوک می گویند. شلتوک را به کارخانه های شالیکوبی یا برنج کوبی برای جدا کردن پوسته می برند تا به برنج سفید تبدیل شود. در طی این فرآیند، بعضی از دانه های برنج شکسته می شوند که به آن ها نیم دانه می گویند. بعضی از دانه به حدی می شکنند که آن ها قابل استفاده معمولی از نظر اندازه نیستند و آن ها را برای آرد برنج استفاده می کنند. از کاربرد های این آرد می توان به سوپ، فرنی، شیرینی برنجی، آش، کوکو، کتلت، فرنی و... اشاره کرد. استفاده از این آرد علاوه بر کشور ما در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا مانند هند، ژاپن، اندونزی، بنگلادش و... نیز مرسوم می باشد.

  • آرد گندم سیاه

برای تهیه این آرد، آرد تهیه شده از گندم سیاه را با آرد گندم مخلوط نموده سپس مورد استفاده قرار می دهند. استفاده از این آرد در کشور های آلمان و کشورهاي اسکاندیناویی مرسوم می باشد. همچنین در آمریکا برای طبخ پنکیک از این آرد استفاده می شود. در روسیه نیز این آرد را به کره اضافه کرده و با آن نوعی پنکیک به soba به نام noodle تهیه نوعی درست می کنند که با خاویار مصرف می شود. گندم سیاه، سرشار از انواع ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی است و این ترکیبات برای سلامتی بسیار مفید هستند.

  • آرد جوانه گندم

آردي که شامل آندوسپرم و جوانه است و سبوس در این گونه آردها وجود ندارد. برای تهیه این آرد می توان از جوانه‌های گندم، جو، برنج، ماش، عدس و لوبیا استفاده کرد. استفاده از این آرد برای تهیه برای تهیه انواع کلوچه، حلوا، سمنو و سوهان و... می باشد. پودر جوانه گندم موجب شادابی پوست می شود و موها را تقویت می کند.همچنین جوانه گندم ارزش غذایی بالایی دارد و از سو تغذیه جلوگیری می کند. ویتامین A موجود در جوانه گندم باعث افزایش قوه بینایی، سرعت رشد کودکان، شادابی پوست و سلامت ریه و گلو می شود. برای تهیه این آرد باید دانه جوانه‌ زده را در آفتاب قرار داد تا خشک شود؛ سپس آسیاب کرد.

 

  • آرد ذرت

آرد ذرت یکی از مواد غذایی پر کاربرد در آشپزی می‌باشد. این ماده غذایی پرخاصیت برای سلامتی بدن بسیار ارزشمند و مفید است و خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد. برای تهیه این آرد دانه های جدا شده ذرت را می‌خیسانند تا پوسته ضخیم و رویی آن‌ها کمی نرم شوند. سپس آن‌ها را با آسیاب‌های مخصوصی مالش می‌دهند تا پوسته رویی از مغز داخلیشان جدا شود. در نهایت هم مغز داخل ذرت را دوباره خشک و آسیاب می‌کنند تا آرد ذرت یکدستی را به دست آورند. این آرد به راحتی می‌تواند جایگزین خوبی برای آرد سفید گندم باشد. از کابرد های این آرد می توان به تهیه انواع کیک، کلوچه یا شیرینی و یا در تهیه سوپ می باشد از کاربرد های غیر آشپزی این آرد می توان به تمیز کردن لکه روغن از روی فرش و موکت، لکه جوهر از روی فرش و پارچه، تمیز کردن لکه خون، پولیش ماشین و مبلمان و... اشاره کرد.

  • آرد سمولینا

از موارد اصلی استفاده از آرد سمولینا در مواد اولیه تولید ماکارونی بوده و دارای رنگدانه‌های طبیعی زرد رنگ و آنتی اکسیدان‌هایی است. آرد سمولینا از آسیاب کردن گندم دوروم به دست می آید که در نهیا آردی درشت دانه می باشد. از فواید سلامتی این آرد می توان به کنترل وزن، سلامت قلب و سیستم گوارشی اشاره کرد. کابرد این آرد علاوه بر استفاده در مواد ماکارونی، می توان به تهیه انواع نان نیز اشاره کرد. باید توجه داشت از آن جا که سمولینا با گندم دوروم به دست می آید ممکن است برای افرادی که به گندم آلرژی دارند مضر باشد.

  • آرد سوخاری

آرد سوخاری یا پودر سوخاری  پس از طی مراحل مناسب تخمیر و پخت و یا از خورد کردن و الک کردن انواع نان‌های حجیم به دست می‌آید. ادویه به کار برده شده در تهیه این نان از ادویه‌جاتی که تازه سابیده شده‌اند می باشد. به دلیل ارتباط مستقیم آرد سوخاری با ربوطت جهت نگهداری آرد سوخاری به دلیل اینکه میزان رطوبت بسیار پایین است، در صورتی که آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنیم، مشکل چندانی به وجود نخواهد آمد.از کاربرد های این آرد می توان به کتلت، فیله سوخاری،مرغ سوخاری و... اشاره کرد.

  • آرد سیب زمینی

طرز تهیه این آرد به این صورت می باشد که خمیر سیب‌زمینی راکه از له کردن سیب زمینی به دست می آید، با روش‌های مختلفی مانند اسپری دِرایر یا دِرام دِرایر خشک و سپس آن را پودر و آسیاب می‌کنند و آرد سیب‌زمینی را از آن به دست می‌آورند. از کاربرد های این آرد می توان به برای تهیه کوکوها و البته پخت سوپ اشاره کرد.

امید واریم که در این مقاله با معرفی انواعی از آرد ها، به شما اطلاعات کافی را درباره انتخاب آرد مناسب برای تهیه غذای مورد نظر خود در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
مزایای روغن کانولا لادن
1399/2/9
روغن های مختلف با برند های مختلف در بازار وجود دار ...
نان های بومی کشور های مختلف
1398/11/18
یکی از وعده های اصلی و مهم ...
بهترین غذاهای ترکیه
1398/11/14
یکی از تفریحاتی که هنگام س ...