error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

کاهش خواب آلودگی در هنگام رانندگی

کیوان رنجبر نویسنده: کیوان رنجبر
زمان انتشار: 1398/11/29زمان مطالعه: 5 دقیقه, 15 ثانیه
0 نظر 1139 بازدید
کاهش خواب آلودگی در هنگام رانندگی
کاهش خواب آلودگی در هنگام رانندگی

تصادفات رانندگی یکی از مسائلی است که سالیانه علاوه بر اینکه جان افراد زیادی را به خطر می اندازد مصائب متعددی را نیز با خود به همرا می آورد. علل اصلی بروز تصادفات یا عامل خارجی است که از کنترل راننده خارج است اما عوامل داخلی که در کنترل راننده هستند نیز در بروز تصادفات دارای نقش کلیدی هستند.یکی از مشکلاتی که اغلب افراد در هنگام رانندگی با آن روبرو هستند این است که خود را راننده ای کاملا حرفه ای و بدون نقص می دانند اما در بعضی مواقع یک بی احتیاطی بسیار کوچک ممکن است باعث بروز تصادف شود. یکی از حالت های خطرناک که احتمال بروز تصادفات را چندین برابر می کند این است که فرد در هنگام خستگی یا خواب آلودگی اقدام به رانندگی کند. چرت زدن پشت فرمان به دلیل خستگی احتمال بروز تصادفات جاده ای را چندین برابر افزایش می دهد.

برای جلوگیری از خواب آلودگی در این مقاله راهکارهایی به شما ارائه خواهد شد اما توصیه اکید این است که قبل از رانندگی خواب مفید داشته باشید و هیچ وقت با حالت خستگی و خواب آلودگی مبادرت به رانندگی نکنید. یکی از مواردی که از بروز خواب آلودگی جلوگیری می کند و به شما انرژی می بخشد خوردن نوشیدنی های کافئین دار است. نوشیدن یک فنجان قهوه باعث افزایش تمرکز و توجه شما می شود اگر قهوه در دسترس نداشتید از چای و بطور ویژه از چای سبز استفاده کنید. اگر بنا به هر دلیلی استراحت کافی نداشته اید و مجبور هستید که یک رانندگی طولانی را هم داشته باشید از یک چرت کوتاه غافل نشوید یک چرت بیست تا سی دقیقه ای برای شما این امکان را فراهم  می کند تا مجددا هوشیاری کوتاه مدت خود را به دست آورید  اگر مسافت طولانی را پیش روی خود دارید بعد از اینکه یک چرت کوتاه زدید و به صورت موقت هوشیاری شما برگشت پیدا کرد در مکانی یک استراحت مناسب داشته باشید و بعد از آن به دل جاده بزنید.

یکی از موارد کمک کننده برای جلوگیری از بروز تصادفات جاده ای این است که در صورت داشتن همسفر از آنها در رانندگی کمک بخواهید این کار به شما فرصتی می دهد تا استراحت کرده و با انرژی بیشتری ادامه مسیر را رانندگی کنید. بیشتر افراد زمانی که خسته و خواب آلود هستند این فرضیه را دنبال می کنند که بجای داشتن استراحت بر سرعت خود اضافه کنند به علائم راهنمایی و رانندگی بی توجهی کنند تا زودتر به مقصد برسند و بتوانند در مقصد استراحت داشته باشند اما این موضوع  باعث به خطر افتادن جان راننده و سرنشینان خودرو می شود در زمان خستگی علاوه بر اینکه باید با دقت بیشتری علائم راهنمایی و رانندگی را دنبال کرد بلکه باید با سرعت مطمئنه نیز حرکت کرد.

برای رانندگی تلاش داشته باشید تا بهترین زمان ممکن را انتخاب کنید بر اساس برسی ها و تحقیقات انجام شده مشخص شده است که احتمال بروز تصادفات جاده ای در ساعات بین ساعات اولیه شب تا شش صبح تا هشت برابر بیشتر از مواقع دیگر است پس سعی کنید در این ساعات بجای رانندگی به استراحت بپردازید. یکی از راهکارها برای اینکه خمیازه کشیدن و به دنبال آن خواب آلودگی و چرت زدن پشت فرمان را متوقف کنید جویدن آدامس است که می تواند بسیار کمک کننده باشد اما حتی المقدور سعی کنید از آدامس های بدون قند استفاده کنید.

در هنگام رانندگی و زمانی که خواب به سراغ شما می آید گوش کردن به موسیقی یا رادیو به میزان زیادی کمک می کند تا از خواب آلودگی شما جلوگیری شود اما دقت داشته باشید که از موسیقی با ریتم تند استفاده کنید چراکه موسیقی با ریتم آرام بیشتر بر خواب آلودگی شما اضافه می کند. برای جلوگیری از بروز خواب آلودگی شما می توانید شیشه ها را پایین بیاورید تا هم هوای تازه وارد شود و هم شنیدن صداهای مزاحم بیرونی مانع از چرت زدن شما در حین رانندگی شود.

اگر در مسیری طولانی به رانندگی مشغول هستید تلاش داشته باشید تا هر دو ساعت یکبار توقف داشته و بعد از پیاده شدن حرکات کششی ساده را انجام دهید تا با این کار گردش خون در پاهای شما افزایش پیدا کند و از بروز حالت رخوت و سستی جلوگیری شود. اگر از دارویی خاص استفاده می کنید از آنجائیکه یکی از تاثیرات جانبی داروها بروز حالات خواب آلودگی بعد از مصرف است استفاده از دارو را تا رسیدن به مقصد به تاخیر بیندازید.

همیشه یکی از توصیه های اکید این است که در هنگام رانندگی با راننده صحبت نکنید تا تمرکز او را از بین نبرید اما اگر راننده احساس خستگی و خواب آلودگی می کند نادیده گرفتن این قانون می تواند کمک کننده باشد و حرف زدن با راننده از میزان خواب آلودگی وی کم کرده و سطح هوشاریش را بالا ببرد اگر به تنهایی سفر می کنید و هم صحبتی ندارید همخوانی با خواننده ای که در حال شنیدن صدایش هستید به شما کمک می کند تا بر خواب خود کنترل پیدا کرده و دیگر چرت نزنید.

از خوردن صبحانه غفلت نکنید چرا که اولین وعده غذایی در روز به شما انرژی می دهد و به حفظ توان جسمانی شما کمک می کند صبحانه ای که به اندازه کافی در ترکیب آن پروتئین، کربوهیدارت و مواد معدنی وجود داشته باشد به شما کمک می کند تا در نیمه اول روز هوشیاری کامل خود را حفظ کنید. اگر در حین رانندگی دچار حالت سرگیجه و تهوع شده اید این حالت باعث می شود تا کنترل شما در حین رانندگی از دست برود بنابراین برای بهبودی در درجه اول اقدام کنید و بعد از اینکه حال شما مساعد شد به رانندگی ادامه دهید.

اگر مسیر طولانی برای طی کردن پیش روی خود دارید سعی کنید وعده ههای غذایی سنگین نداشته باشید چراکه این وعده ها به میزان بیشتری شما را در معرض خواب آلودگی قرار می دهند خوردن غذاهایی مانند گوشت قرمز و کربوهیدراتها در مقادیر زیاد هضم غذا را سخت تر می کند و باعث خواب آلودگی می شود. از آنجائیکه بدن برای هضم غذا به انرژی نیاز دارد در نتیجه خوردن غذای سنگین به دلیل انرژی که برای هضم آن صرف می شود باعث بروز حالت خستگی در شما می شود بنابراین در حین رانندگی و یا قبل از آن تلاش کنید تا غذاهای سبک  و با حجم کمتر را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید: